Followers

måndag 22 september 2014

Svar på kommentar - Skuldsatt

Frida har kommenterat inlägget "Skuldsatt?": 

£27000, de facto, om det är fråga om tre år. Visserligen fortfarande en hisnande summa, men inte lika stor som 36000 ändå. :)
Pengar är ju alltid en svår fråga. Jag anser att det alltid lönar sig att satsa på det man känner en passion för; annars är chansen större att man senare ångrar sig. Studielån i England är dock, som du säger, väldigt förmåliga, och de flesta betalar väl aldrig tillbaks det helt utan låter det avskrivas enligt din ovan nämnda princip. Sen så tror jag inte att du på flera år skulle behöva bekymra dig om att förtjäna mer än 250000kr i året, så i princip behöver du inte bekymra dig för återbetalningen på en tid heller! Naturligtvis finns ju också möjligheten att studera något annat, jobba och samla in pengar till utbildningen, men om du nu en gång ska sätta dig i skuld kan du ju lika gärna göra det för något du verkligen intresserar dig för, eller hur?

Min kusin studerade Fashion Promotion and Imaging vid UCA i Epsom 2009-2012 , och hon har såvitt jag vet inte behövt fundera på återbetalning av lånet en enda gång ännu. Sedan kan du ju också tänka på att så gott som alla ungdomar i England tvingas göra samma beslut, och de flesta verkar klara sig bra. :)


Svar: Hahah oh my! Hur kunde jag missa den enkla uträkningen? Jag har liksom alltid tänkt mig att utbildningen var på fyra år.. kändes precis som om jag tjänade 100000 kronor bara så där! Tack :)


Jag vill tänka att det lönar sig att satsa på det man känner en passion för. Du har helt klart rätt i det du säger - att om jag ska sätta mig i skuld så borde jag göra det för något jag känner passion för. Majoriteten av studenter i Sverige får ju ändå en skuld och om det nu är så att min blir högre än för de flesta... hm. Det kanske inte är hela världen. Ändå känns det som en svindlande tanke att ha en skuld på hundratusentals kronor... Måste nog försöka lära mig acceptera tanken och faktiskt göra det jag vill här i livet.

Tack så mycket igen. Du gav mig en rejäl tankeställare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar