Followers

onsdag 17 september 2014

Politisk Spänning

I övermorgon är det stora dagen här för Skottland. De röstar om självständighet och jag har förmånen att befinna mig i landet när de gör det! Idag, bara när jag gick och handlade (promenad på fyra minuter) så bar nästan varje person jag mötte ett jamärke.  Överallt sitter det blåvita flaggor med "AYE" eller "YES" på. Ett "NO" ser man inte mycket av.. Är det för att de inte vågar?

Imorgon ska jag och en rumskompis gå ned till George Square och kika på en Yes-parad. Eftersom det är dagen innan det stora valet lär det vara otroligt mycket folk, så vi har bestämt oss för att hålla oss lite i bakgrunden för att inte råka i trubbel. Själv vet jag dock inte vad jag tycker. Självständighet vore spännande, men samtidigt skulle det leda till många konsekvenser vars utgång är svår att förutspå. Undersökningarna som görs frekvent från alla håll säger att det ligger runt 50/50 men när skottarna väl står i röstningsbåset kan nog vad som helst hända. Min känsla säger att ja-kampanjen i alla fall är betydligt mera uppmärksammad i skotsk media och på gator och torg. Nej-märken har jag inte sett många av..

Om det nu blir ett ja eller nej, kommer vi att få veta redan dagen efter röstningsdagen. Jag lovar er, jag kommer att sitta bänkad framför datorn när resultatet kommer på fredag runt klockan sju på morgonen! :D
George Square.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar