Followers

onsdag 17 september 2014

173000 kronor per år

För några dagar sedan fick jag lite utav en chockupplevelse när jag var på middag hos min väninna och hennes rumskamrater. De kommer alla från Kina och läser samma kurs på Glasgow University. De har först studerat två år i Kina och gör nu två år här, ett samarbete mellan universitetet i Kina och universitetet här.

Nåväl... vi kom in på pengar, och kursavgifter. Jag nämnde att jag skulle behöva betala £9000 (ca 104000 kronor) per år om jag studerade på universitet i England. De kollade lite märkligt på varandra och sa att de betalade £15000 motsvarande 173000 kronor per år för deras studier här i Glasgow - bara i kursavgift! Jag som tidigare fått uppfattningen att de kunde studera här gratis (förutom boendet) då det var ett samarbete mellan de båda universiteten. Men icke! Förvåningen var stor och jag kontrollerade med dem både tre och fyra gånger att jag uppfattat siffran rätt. 

Jag förstår inte. Det är inte okej att föräldrarna till dessa ungdomar börjar spara pengar redan innan barnet är fött, för att barnet ska ha råd med en utbildning. Universitetet i Kina kostade också astronomiska summor. Utbildning borde inte kosta så! Det känns inte rätt. Eleverna i England skuldsätter sig med en dryg halv miljon kronor om de väljer att plugga på universitet. Fruktansvärt.

På vissa plan är Sverige verkligen priviligerat, men det är först när man möter människor som lever i en annan vardag som man inser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar