Followers

måndag 14 april 2014

Svar på kommentar: Äcklad av köttindustrin?

Katla har kommenterat inlägget "Ägg Överallt":

Är det bara jag som blir rejält äcklad av hur illa hönsen i äggindustrin behandlas? Skulle aldrig kunna äta något som kommer från ett så stressat och misskött djur...

Svar:
Hej! Nej, det är säkerligen inte bara du. Jag ser det lite som att det är ett beslut man får ta - antingen äta kött/ägg/mjölk eller strunta i det. Även om man nu väljer att äta det, borde det såklart inte vara så att hönsen eller andra djur behandlas onödigt illa! Jag tycker det är självklart att man inte behandlar djur illa, men i ägg- och köttindustrin finns det pengar på spel. Köper man ekologiska ägg från frigående höns, har man väl fått en bra kompromiss om man nu väljer att ens äta det.

Själv har jag valt att äta all sorters ägg och kött, även om jag anser att det är fel hur vissa djur behandlas. Onödigt lidande är ingenting jag förespråkar. Men man kan ju aldrig veta vad som egentligen händer bakom kulisserna- eller hur? Hur mycket är propaganda och uppblåst av massmedia? Jag skulle dock tro att det visst är så att djur behandlas illa inom den industrin, jajamen, men jag vill inte uttala mig med säkerhet att det alltid måste vara så. Jag avskyr matindustrins jakt på galet reducerade priser, särskilt då det drabbar djuren (eller oss) men jag tror att det finns andra vägar till en bättre matindustri än att vägra det.  :)

Tack för din kommentar! Är helt klart en fråga värd att tas  upp. Tror att ett sätt att få en bättre matindustri är genom just diskussion och medvetenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar