Followers

tisdag 8 april 2014

Recept - Havregrynsvälling

Enkelt, snabbt och gott. På den senaste tiden har jag fastnat alltmera för välling. Inte den där köpta pulvervarianten som man kunde dricka som barn, nej, hemgjord "riktig" sådan. Man kan göra på både mannagryn, havregryn, risgryn ja på alla möjliga gryn som man också gör gröt på.

Jag brukar dricka välling på kvällen. Det kan vara så att jag inte är hungrig nog för att äta en stor portion gröt, utan snarare vill ha något varmt, mysigt och mättande i magen så att jag sover gott. Bra med mjölk på kvällen också! Såååå, då har jag utvecklat ett havregrynsvällingrecept, som blir lagom i en rätt stor kopp.

-2dl vatten
-1dl mjölk
-0.5 dl havregryn (helst en lite mera finmald, typ Gyllenhammar)
-0.5- 1 krm salt
-2 tsk socker

Koka upp vatten och havregryn. Låt småputtra på svag värme i några minuter. Tillsätt mjölken, saltet och sockret och låt koka upp igen. Häll upp i koppen och njut!

Rör om emellanåt medan du dricker. Gillar du inte att det är lite "klumpigt" kan du sila bort havregrynen, men jag rekommenderar att ha dem kvar. De är trots allt de som mättar! Om det sjunker till botten äter jag helt enkelt med sked i slutet. Jag gillar att ha den som den är, men du kan koka med russin eller lite kanel också om du vill ha lite piff på det hela. Är du vegan/inte äter mjölk, använd havremjölk eller annan vegansk mjölk istället :) Tror att havremjölk blir toppen. Ska prova det själv någon gång!


7 kommentarer:

  1. Gillar man inte klumpar så plockar man fram mixerstaven när det är färdigt=)

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Tyckte 1 kryddmått salt och 1 tsk socker blev lagom. 0,5 tsk salt låter mycket?

    SvaraRadera
  3. Ja ett krm salt och en tsk honung var lagom salt och sött. I övrigt en god välling.

    SvaraRadera
  4. Hej! :) Jag värmde lite ekologisk havredryck i mikron, lade i en tesked honung, kardemumma, nejlika, ingefära och kanel. Väldigt mycket mindre mättande, men jag fick den där vällingsmaken från barndomen. Så gott!

    SvaraRadera
  5. Hej gjorde med havredryck jag malde havregrynen och lite nötter och sötade med stevia.kanel i. Det blev gott testa det.då får man proteiner som finns i nötter.God jul.

    SvaraRadera
  6. Tack för lätt recept. Ny favorit på frukostbordet😋

    SvaraRadera