Followers

torsdag 2 januari 2014

Cogito, ergo sum

Jag tänker inleda detta år med ämnet kunskap, helt enkelt för att det är ett viktigt ämne i min vardag. Det mesta av det man gör i vardagen har men kunskap att göra - om man nu så diskar (hur diskar man?), läser en bok (läsandets konst) eller spelar frågesport. Kunskapen är någonting som är i ständig förändring. Inte bara för en själv, men också för omvärlden. Ny forskning leder till nya upptäckter och ny "fakta". Eftersom ny forskning sker hela tiden och man kommer på nya saker hela tiden är kunskapen i ständig förändring och alltså ingenting absolut.

Det Descartes sa, cogito ergo sum, betyder (inte exakt översatt) "jag tänker, alltså finns jag". Jag måste finnas eftersom jag tänker, för vem annars är det som tänker åt mig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar