Followers

tisdag 21 maj 2013

Tjockkänsla

Visst kommer den, tjockkänslan. Nu hälsar den på. Efter en riktigt bra (och hemskt god) middag bestående av fläskkotletter i en sås med grädde och kantareller. Mandelpotatis till det. Ingen sallad. Inte en skymt av sallad. Jag åt. Och jag tog om, kantareller i gräddsås. Åh. Gott! 
Efter maten, mycket mätt, men kaffesugen. Gör kaffe, i med mjölk. Tittar på aladdinasken. En liten pralin kanske? Mätt! Nej? Jo! JOO! Så jag tog en höstnougat till. Eftersom det är min ask och min endast har jag bestämt att man får börja på understa lagret trots att romrussin är kvar på översta. Tidigare idag åt jag en körsbär i likör, vilket betyder att det endast finns en enda kvar av den godaste pralinen i hela asken! Buhu!  Tror förresten jag ska smaka en romrussin... ja, de ska jag.. den var inte så jättegod, men faktiskt inte äcklig.
Men ja, det var inte det jag skulle prata om.

Egentligen var inte min middag vansinnigt mycket. Det var bara mera än vad jag är van vid, men det behöver för den delen inte betyda att det är för mycket. Särskilt inte när jag ju är underviktig och egentligen behöver väldigt mycket för mycket. Så det jag åt idag var bara TOPPEN! Jag åt en riktigt bra lunch också, resterna från lammsteken och en hel del gräddsås på det också. Jag tror jag börjar behärska det, såsen. Jag känner inte samma ilska längre när jag står inför något som inte känns "bra" att äta. Förut blev jag verkligen arg - ville stampa i golvet, gråta och även under själva måltiden fick jag lust att kasta iväg maten.

Nu känner jag mig rundare. Särskilt efter den där extra pralinen, romrussin. Varför tog jag den? Jo, jag var nyfiken och ville testa den. Mycket bra gjort! Bra! Det var bra, Tua, bra. Nu är jag jättemätt. Måste försöka acceptera detta nu känner jag och faktiskt börja vandra uppåt på vågen. Det måste gå. Jag får inte vara rädd för den varma mättnadskänslan och känslan över att ha gått ifrån matbordet och ätit en full måltid. Jag måste vänja mig att känna att jag inte har "sparat" några kalorier till senare. Idag har jag inte gjort det. Bra frukost, bra lunch,bra efterrätt på lunchen, bra mellanmål, ett extra mellanmål (te med röd mjölk, skorpa, en kolakaka på ett café), jättebra middag, jättebra efterrätt och om någon timme också kvällsfika. Idag är ingen spardag. Det ska inte finnas sådana! Jag har inte råd med det längre. Jag borde vara glad över den där fyllnadskänslan, värmekänslan, känslan att inte vilja tänka på mat ens.

Det går.
Det går att övervinna sina dåliga känslor,
att ändra på dem.
Det går.


Bild från förra året vid den här tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar