Followers

tisdag 14 maj 2013

Svar på kommentar "Mage-krångel"

vonskareng har kommenterat inlägget "Svar på kommentar "Ondskefulla syster"": 

måste fråga om din mage någonsin stökade under din behandling, liksom vid något tillfälle, när du började äta ordentligt igen? jag har så HIMLANS svårt att tro att jag skulle vara både laktos o glutenkänslig (gud gud gud vad trist de vore)... jag var inte det som normalviktig direkt, eller innan jag började krångla med maten o så =/ kramis!! 


Svar: Min mage stökade, jo, det gjorde den. Den kan stöka fortfarande ibland, särskilt om jag ätit för lite eller för på oregelbundna tider. Då kan jag få ont och känna mig lätt uppsvullen, men det är ingenting som påverkar mig dagligen, nog inte ens en gång i månaden. Jag tycker liksom du att det känns konstigt att bli både laktos- och glutenkänslig bara så där.. hur jobbigt det än låter; jag antar att dina tankar faktiskt kan påverka hur din mage mår. Men samtidigt förstår jag att det är svårt att sluta tänka så. Det är väl typ som "tänk INTE på en rosa elefant!"
Jag har dock hört om de som fått te.x IBS efter ätstörningar. Och jag tror också att jag hört de som fått allergier också, så om jag vore du skulle jag inte helt utesluta att det faktiskt är någonting fel. Men... testa! Testa att utesluta både laktos och gluten i några veckor och se om det bli någon skillnad. Kör stenhårt på det! Annars vet jag inte. Då tycker jag att du ska gå till en läkare och vara benhård på att något faktiskt är fel, så att det inte bara blir "stressa mindre" eller "ät mera regelbundet" som du får höra från läkaren. Ofta känner man sin kropp bäst själv - känner du att något är fel, är något troligtvis fel. 

Hoppas det löser sig för dig. Verkligen. Det är HEMSKT att ha problem med magen - jag var förstoppad konstant under min värsta anorexi-tid. Men det har tack och lov inte blivit så nu.. tror att jag skrev om det 2011 någon gång, min mage. Du kan läsa det här. Då skrev jag snarare om tarmarna, men de har ju med magen att göra :)

Och om det nu är så att du faktiskt är laktos- och glutenintolerant; det är väl ändå inte heeela världen! Visst, det kommer att bli lite klurigt ibland, men det mesta brukar ju gå att lösa :) <3 Många kramar till dig!

2 kommentarer:

  1. Min mage har också krånglat mycket när jag började äta ordentligt, och var också förstoppad under min svält.. tarmarna rörde sig inte, så det klart det känns konstigt och gör ont när dom plötsligt får börja jobba.. det var 1 1/5 årsen sedan jag började äta bra, och den kan ibland krångla.. som du säger när det är oregelbundet eller nått som kanske inte magen är van vid. innan ville jag gärna tro att jag var laktos och gluten så jag kunde slippa äta de(!!?) men för mycket/hård träning kan göra magen orolig/svullen/förstoppad faktiskt.. lagom såklart bäst, för mycket fibrer är också en bov... jag gick till läkarna när jag var som värst, men då visste jag inte vad som fel.. det ända som sa var att mina tarmar inte rörde sig.. dom nämnde inte ens laktos..? så testa absolut!
    lycka till!

    SvaraRadera
  2. läste precis inlägget du länkat till och jag känner igen mig... 1 gång i veckan typ.. kunde sitta och gråta.. fy fan va ont det gjorde!=(

    SvaraRadera