Followers

torsdag 16 maj 2013

Svar på kommentar: Dricka otroligt mycket

Anonym har kommenterat inlägget Allt som SKA göras

Hej Tua, och tack för en bra blogg! Jag har en liten fråga. Jag dricker vääldigt mycket (vatten, kolsyrat vatten och te), säkert upp emot 3-4 liter om dagen. Samtidigt är jag underviktig (BMI ca 16,5). Tror du detta kan ha något samband? Jättetacksam för svar! 

Svar: Hej! Tack för fina ord :)
Oh, varför dricker du så mycket vatten? Är du törstig? Eller dricker du det för att dämpa hunger? Jag vet att vissa dricker mycket för att dämpa hunger, tyvärr, och det är så klart en hemskt dålig idé, särskilt när man är så pass underviktig som du är. Har du testat att dra ned på vattenmängden? Och... kissar du mycket, eller "försvinner" vattnet ut i kroppen?

Jag googlade på ämnet ifråga, om det kan vara farligt att dricka för mycket. Det såg ut som om det faktiskt kunde vara riktigt dåligt! Här säger de bland annat att det är dåligt för njurarna och de understöder också min teori om att det dämpar hunger.  

Om du är väldigt törstig och det är anledningen till att du dricker för mycket, skulle jag råda dig att kolla upp det med en doktor. Det är nämligen ett av symptomen på diabetes men jag har för mig att det kan vara symptom på andra sjukdomar också, och till och med allergier. Jag har tyvärr ingen djupare kunskap i detta, så jag råder dig verkligen att ta kontakt med någon som kan mer (dietist, läkare, skolsyster eller annan) för det låter riktigt jobbigt att behöva dricka så mycket som du gör! Jag dricker nog kanske tre-fyra glas rent vatten varje dag, sedan några koppar te på det. :)

Hoppas det löser sig!
Kraaaaaaaam!

2 kommentarer:

  1. Tack för snabbt svar! Egentligen är det väl mest av gammal vana jag dricker så mycket. Blir ca 1 liter te på morgonen (för att det är så mysigt), några koppar till under dagen, en hel del vatten när jag tränar och till maten, bubbelvatten på kvällen...Mår bra i övrigt men ska vara observant!

    SvaraRadera
  2. Ville inflika lite;

    Det kan ju rubba erytrocyt balansen i kroppen. Det kan vara farligt, men det krävs också väldigt stoora mängder vatten innan det händer någon allvarligt. Om man tränar så svettas man förmodligen ut detta, men det är ju som Tua skrev; är du törstig? annars kanske man bör fundera över att dricka lite mindre om man är medveten om att man dricker väldigt mycket.

    SvaraRadera