Followers

fredag 10 maj 2013

Min Ätstörningshistoria - Del 2

2012. Året börjar med att jag slutar med att gå på BUP. Jag tar fort igen det jag under förra terminen missat i skolan. Jag fortsätter att gå upp i vikt och min mens är tillbaka i några månader under första halvan av 2012. Jag äter... tja, normalt skulle jag inte vilja påstå, men jag äter bra. Jag kan äta tårta, jag kan äta glass, jag kan äta kladdkaka, jag kan äta allt. Jag är till största delen glad, till största delen nöjd med hur jag har det. Och det är jag egentligen fortfarande. Den absoluta punkten kom som sagt i och med näringsdryckerna på Lucia 2011.  Nåväl, vidare..

I slutet av juni 2012 drabbas jag av en influensa som gör att jag under loppet av två veckor går ned över två kilon i vikt. Det syntes fort på mig, mitt tidigare bmi på runt 18 droppade till 17. Så var det också till mitten av juli, då jag åkte ned till Göteborg och bodde hos en kompis i över två veckor. Jag åt godis och glass i härliga mängder och lyckades gå upp till bmi 18 igen. Men då var skadan redan skedd kan man säga och mensen som jag i slutet av juni förlorade kom inte tillbaka förrän i början av september.

25e september, fyllde 17. Glad! Åt både kladdkaka och glassbuffé. Ingen tårta, jag valde glassbuffé istället. Jag tänkte inte på maten så mycket, jag vägde normalt och åt. Tror jag vägde som mest här, sedan all skit börjat. Nåväl. Jag vägde normalt i någon månad. Sen blev det början av november och skolan tog emot. Jag började småfuska med maten, utan att riktigt reflektera över det. Det bara blev.

December, favoritmånaden. Min kropp fungerade bra, men jag åt inte riktigt lika mycket jul-gott som jag ville. Visst, jag åt, men egentligen hade jag velat ha mer. Jag begränsade mig alltså och det syntes på vågen. Inte drastiskt, men BMIt knatade närmare 17.

Januari-februari-mars, alla månader med mycket i skolan och för lite mat. Jag äter. Jag äter frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsfika - men det blev inte tillräckligt. Så jag fortsatte nedåt.

Och det är väl där jag är nu. I maj, med en vikt på ett BMI under 16 och ett mående som går upp och ned. Man FÅR inte fuska med maten när man haft en ätstörning. Det blir inte bra. Men jag ska upp, jag kämpar för fullt, innan juni är slut SKA jag ha gått upp minst några kilon. Där är min historia! Går alltså inte på någon behandling, den behandlingen jag hade var just BUP mellan oktober 2011 och början av januari 2012. Jag tror förresten inte att jag hade passat in på någon dagvård, jag behöver inte lära mig att äta. Jag kan redan!

Lucia-dagen. Jag åt både en stor lussebulle + en pepparkaka på skolan, så illa, det var det egentligen inte :) Men jag har alltid varit så.. jag klarar det, när det väl gäller! 
Nyårsafton, firade med trerätters och mådde rätt så gott. Sa till mig själv att skärpa till mig, jag fick inte gå ned ett hekto till. Det blev inte så..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar