Followers

söndag 12 maj 2013

Aladdin-kärlek

Jag gillar aladdinaskar. Så är det bara. Visst gillar jag vissa praliner mer än ändra.. här skriver jag en liten recension om vardera pralin och vad jag tycker om dem! Whiho! Har nämligen snart hunnit smaka av alla i min min min min aladdinask..

Vilken pralin gillar du mest? Vilken gillar du minst? 


  • Apelsintryffel - En mörk chokladpralin med en ton av apelsintryffel. Tycker dock att apelsinsmaken inte riktigt är i balans med den mörka chokladen denna gång, jag som brukar gilla apelsinchoklad!
  • Cocos-kola -En mjölkchokladpralin med en fyllning av kokos-kola. Riktigt god! Kanske lite väl söt, den söta mjölkchokladen och den söta kokoskolan blir liksom sött+sött men jag tycker att det fungerar, särskilt om man dricker starkt kaffe till.
  • Gräddnougat- En av favoriterna! En ljus nougat överdraget av mjölkchoklad. Den är ganska stor och mäktig, men sitter finfint till kaffet. Smälter riktigt i munnen (det är ju choklad dah) och har en speciell fyllighet, som ju den mesta nougaten har..
  • Höstnougat - En riktig goding! Liknar gräddnoughaten men har en svag ton av något kaffeliknande. Också den ganska mäktig och passar bra till kaffet. 
  • Jordgubbskräm - Mörk choklad med jordgubbsfyllning. Denna åt jag alldeles nyss. Jag gillade den! Den mörka chokladen och den söta jordgubbskrämen inuti går finfint ihop. Får mig att tänka på chokladdoppade jordgubbar...
  • Körsbär i likör- Här har vi den, den absolut godaste pralinen i hela asken! Så det så! Mörk choklad, fylld med rinnande likör och ett körsbär i mitten. Den är så delikat! Jag brukar bita ett litet hål, dricka ur likören, ta ett större bett, äta upp körsbäret och avsluta med en chokladen. Den är perfekt!
  • Likörtryffel- Mörk choklad med likörtryffelfyllning. Jodå, den här går ned lätt. Lik mjuk toffee-pralinen men har en svag ton av likör, vilket får den att kännas lite vuxnare och lyxigare.
  • Mjuk Toffee - Detta var min favorit som barn. Mörk choklad fylld med en söt toffee-kräm. Den är god, men inget extraordinärt.
  • Nöttryffel - Tråkig tycker jag! En stor bit nötttryffel helt enkelt. Inget spännande, inget som skiljer den från mängden.
  • Pärlnougat- Mittenpralinen.. vit choklad fyllt med nougat. God! Den tog jag först, så att ingen annan skulle hinna nappa åt sig den (min ask, men man vet aldrig!). Riktigt god till en stark kopp kaffe. Den vita chokladen smakar som vit choklad brukar, men känns inte billig. Nougaten smakar nougat, men på något sätt tycker jag att den var godare än andra nougatpraliner, varför vet jag inte.
  • Romrussin - Det var länge sedan jag smakade på denna, men som jag kommer ihåg det smakar den helt okej ändå. Inte äcklig i alla fall, så som många tycker. Men det är inte direkt denna jag väljer när jag väljer pralin..
  • Trillingnöt- En av favoriterna! Tre hasselnötter i mjölkchoklad. God och skiljer sig från mängden. Jag gillar att nötterna är hela, det blir liksom nöt med choklad och inte choklad med nöt.
  • Trofénougat - Uhm, liknar nöttryffeln. Söt och enligt mig lite trist. Nä, ingen favorit alls..
Här har Tua varit framme! Körsbär i likör borta, jordgubbskrämen likaså.. Nästa gång ska jag ta kokoskolan tror jag, eller höstnougaten.. eller gräddnougaten.. eller likörtryffeln... eh... eller mjuktoffee. Äh! Beslutsångest!

3 kommentarer:

  1. Hej, åh vilken awesome blogg du har <3
    Har valt att följa dig på Bloglovin, hoppas det är ok? (Följ gärna min blogg också, om du vill...)
    Ha det bra så länge!
    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Kommer du ihåg mig? Vi pratade förra året. Jag ville bara säga att jag mår jättemycket bättre nu! Det du sa hjälpte mig väldigt mycket och jag har nästan inga problem alls nu. :) Jag har följt din blogg hela året, även när vi slutade prata, och jag hoppas verkligen du vinner den här sista kampen upp till friskhet. Jag undrar också en sak. Min kompis har börjat ungefär som jag gjorde förra året. Hon pratar om bantning, hur tjock hon är o.sv. Hur ska jag göra för att få henne att fatta att hon inte är det? Hon är vertkligen inte det heller, så hon behöver inte ens banta.

    SvaraRadera
  3. Har mest "erfarenhet" av paradisasken men annars är min smak typ tvärtemot din ;). Glömmer alltid av vilken jag gillar mest då exempelvis nöttryffel och trofénougat som du nämner smakar ganska lika. Likaså mandeltryffeln och tryffel som finns i paradis ;). Får tänka efter extra noga i år och släppa tanken på att gräddnougat är värstingen och trillingnöten "smalast". Försöka bli kvitt spökena och njuta istället!

    De jag gillar är i alla fall trofénougat, nöttryffel, apelsintryffel, gräddnougat, pärlnougat och trillingnöt. Möjligtvis kan höstnougaten vara okej, jag gillar kaffe men har ändå för mig att jag brukar bli besviken. De andra går bort för jag inte tycker om den sliskiga och slemmiga konsistensen och smaken på rinnande innehåll. Men man kan ju ändra sig ;).

    SvaraRadera