Followers

tisdag 5 mars 2013

Svar på kommentar: Svackan

S har kommenterat inlägget " Leva 1. Frisk för en själv"

sedan oktober förra året? har du haft en svacka med massa ångest och mat.. och tankar som du följt? kan du förklara lite mer, har det smygit sig på? 


Svar: Jag ska försöka förklara! När jag blev bättre från min ätstörning, för dryga året sedan (ni vet, efter näringsdryckerna och allt gick uppåt) så gick jag emot varje ätstörningstanke jag hade. Om Ana ville ha vatten med Tua kaffe tog Tua kaffe oavsett vad Ana sa. Men, sedan i oktober ungefär har jag inte lyckats följa Tua så mycket som jag borde - jag har gett Ana makten i många val.

I början gjorde inte det så mycket. De gånger jag valde "fel" märktes knappt då jag åt igen det en annan dag. Däremot, i och med att det började lida mot jul, så började fuskningen att märkas och jag började sakta gå ned i vikt. Eftersom jag är så kort (155) så gör en liten viktnedgång en stor skillnad.Jag förlorade mensen vid bmi 17.4 ungefär, vilket endast var dryga 1.5 kilo ifrån min "normalvikt" - bmi 18.3 (är i minsta laget, men jag har liten benstomme), alltså den vikt jag stannat på tidigare. 

Stressen i skolan har en betydelse för detta, men även andra faktorer som tidigare legat till grund för min ätstörning och som aldrig någonsin försvunnit. Jag hade dock lyckats hålla mig ifrån att ta ut detta på maten, men av flera anledningar gick det inte längre och minskandet på maten fick mig kortsiktigt (väldigt kort) att må bättre. Det får konsekvenser! Viktnedgång och att stå emot mat är inte rätt sätt att handskas med problemen - tvärtom. 

De senaste veckorna har min sakta sjunkande vikt gjort sig särskilt tydlig, då mitt BMI sjunkit ned på 16.5 och alltså börjar bli riktigt synlig. Det har uppmärksammats, både på grund av mitt mående och på grund av att ja, det syns. Nu har jag insett att det inte fungerar längre och jag SKA, jag MÅSTE ta tag i detta en gång för alla och verkligen försöka gå till roten med problemen. hur, vet jag inte ännu, men jag kommer att börja med att stoppa upp viktnedgången och förhoppningsvis gå upp lite. Vad som kommer sen.. ja, det får tiden visa. För jag har ingen aning!

Hoppas det blev lite klarare nu,
kram!

1 kommentar: