Followers

onsdag 6 mars 2013

Leva 4. Kikärtsbiffar och surströmming

Dagen har i matväg varit fullkomligt superlyckad! Först upp vid åtta för frukost. Havregrynsgröt är faktiskt konstigt gott för att vara så enkelt.. Nåväl, sen  började jag och pappa göra kikärtsbiffar. Vi delade på ett paket kikärtor, ca 400 g kokt vikt var. Krydda? Vad ska man krydda med? Kryddningen är enligt mig det absolut viktigaste. Jag körde på en blandning av allt möjligt - curry, spiskummin, paprikapulver, sambal oelek och lite vitlök. Sen salt och vitpeppar... Det blev gott! Bara själva smeten var ju löjligt god.

Sedan stektes det kikärtsbiffar för fullt och jag fick ihop flera paket till matlådor. Jag ska ju som tidigare flyktigt nämnt (tror jag) börja äta medhavda matlådor till lunch i skolan - helt enkelt för att jag inte får i mig tillräckligt om jag äter skolans mat och sitter i skolmatsalen. Pressen att som tjej äta alldeles för lite är löjligt hög och jag har tyvärr ännu inte styrka att stå emot strömmen och faktiskt äta en normalportion. 

Till lunch blev det rester från igår- lammstek! Grymt god idag med. Faktiskt bland de godaste middagarna jag ätit på länge.. en mycket komplex och perfekt smak. Nåväl! Till mellanmål blev det x antal kikärtsbiffar och en hel del kikärtssmet. Hahah.

Middag! SURSTRÖMMING! En av mina favoriträtter, lätt. Jag var däremot inte superhungrig, kikärtsbiffarna till mellanmål mättade länge, men jag fick i mig i alla fall två surströmmingar. Sen potatis, lök och gräddfil såklart. Och tunnbröd.. Mmm!  Mitt rekord ligger på tre surströmmingar, inte ens fyra, så två är för mig ganska normalt.

Ikväll vet jag inte vad som vankas  men jag siktar mot bär med vaniljsås eller yoghurt och kiwi. Får se helt enkelt, vad jag känner för :)

Några mobilbilder från idag:
Mmmmmm, kikärtsbiffar! Gott i hamburgare eller tortillabröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar