Followers

onsdag 18 juli 2012

Resultat "Matkulturer"

Reslutatet till omröstningen om vilka tre matkultur som tilltalar er mest kommer här!

Italienskt 65%
Svenskt 50%
Indiskt 40%
Grekiskt 36%
Thailändskt 30%
Mexikanskt 25%
Kinesiskt 25%
Japanskt 20%
Arabiskt 10%
Spanskt 3%
Franskt 2%
Afrikanskt 0%
Brittiskt 0%
Amerikanskt 0%
Tyskt 0%
Annat 0%

Det jag tänker mig är att vi ändå är rätt så förtjusta i vår egen mat. Och det kan jag förstå! Svensk husmanskost kan vara ruggigt god. Själv är mina favoriträtter just sådant som kanske är typiskt svenskt.. Sill och surströmming för hela slanten! Jag gillar även klassiska rätter som dillkött och rotmos med fläsklägg.

Italienskt är tvåa. Det jag förknippar med det är först pizza, men även olika pastarätter.. och eh. Tja, italienska köket är inte min kultur om man säger så! Jag har helt enkelt inte upplevt den.

Indiskt är trea. Det känns bra! Jag gillar indisk mat. Mycket smak liksom. När jag kryddar min mat antar jag att jag inspireras ganska mycket av det indiska köket. Förutom koriandern då - den avskyr jag. Jag tänker mig att det inte är så många som lagar indisk mat hemma, utan hellre äter det på restaurang. Misstar jag mig nu?

Grekiskt! Fyra! Yay! Grekisk mat har jag stenkoll på i de flesta fall. Inte så konstigt, jag sitter ju ofta hela somrarna på första parkett i Grekland och njuter utav den grekiska matkulturen. För mig är grekisk mat fetaost, oregano, moussaka, souvlaki, gyros med pita, gemista,stifado.. Sen också en massa andra rätter. Kan komma på mängder! Kotopoulo lemonato (en rätt i ugnen med kyckling, potatis och citron. Supergod!) keftedes, pastitio..  Sen efterätter som γιαούρτι με μέλι (yiaourti me meli, yoghurt med honung).. och diples såklart.

Jag funderar lite över de som kommer sedan. Thailändskt har jag faktiskt ingen vidare koll på, annat än att de använder en hel del kokosmjölk vilket jag inte riktigt gillar smaken på. Mexikanskt! Åh! Då tänker i alla fall jag på tacos och liknande rätter. Burrito, enchiladas, tortilla... Jag gillar smaken av det. Skarpt. Kinesiskt är för mig lite svårt att bedöma. När jag var i Kina (typ 2008) smakade det inte alls som kinamat i Sverige. Det beror mycket på vilken provins man är i också. Vissa har mer chilistarkt, andra mer vitlöksstarkt.. Jag gillar smaken där med. När det gäller kinesiskt tänker jag främst på wokade rätter av olika slag.

Jag skulle kunna fortsätta om olika matkulturer i evigheter. Men det får vara bra så länge! Vad tänker ni på om olika matkulturer? Vad tänker ni främst på när ni hör svenskt, italienskt,indiskt och grekiskt? Vore intressant att höra olika synvinklar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar