Followers

tisdag 28 februari 2012

Glosor

Boundary, equivocate, conduct, reinforce,compund, imminent, deliberation, dissertation, havoc.. Orden blandar ihop sig i huvudet. Bokstäverna kastar byter plats, compund blir conduct och equivocate kan bara inte fastna. Det kan allt vara bra konstigt! Minnet sviker mig, min språkkänsla sviker mig. Varför, varför kan jag bara inte lära mig tjugofem ord bara så där? Det KAN väl inte vara så himmelskt svårt. Jag försöker igen.
Åtta av orden fastnar inte. Blandas ihop, trilskas.

Jag känner mig för stunden förfärligt dum. Informationen rinner av mig, kastas ut i sanden och försvinner. Kan hjärnan bli full? Kan den sluta ta upp information av den enkla anledningen att det inte får plats mer? Kanske. Det konstiga är bara att jag vet, vet, att man (i alla fall inte jag!) använder ens 80% av sin hjärnkapacitet.

Låten ändras på YouTube. "Playing God" av Paramore spelas upp. Nu ska jag spela Gud. Gör glostestet igen. Tre fel. Framsteg! Framsteg! Jag kan. Blundar, försöker få orden att spelas upp i mitt huvud. Byter låt på YouTube. "Misery Business", också av Paramore.

Gör om glostestet. Tre fel, igen. Samma ord. Sammansatt! Sammanföra! Förkasta!
Tänk. Sammansatt blir complex. Komplex? Det är väl mera ett problem man har. Man kan säga att en ätstörning är ett stort komplex. Eller att man har komplex över något. Hur ska det kunna associeras? Hm. En sammansatt person kanske. Är komplex-fri? Nu jäklar ska det sitta.
Sammanföra. Merge, som det så fint heter. Det kanske jag kan komma ihåg, bara för att det är så konstigt. Låter så roligt i munnen. Lite som att dra ihop något, meeerge. Ohja, det går nog att få logik av.
Förkasta är det sista ordet. Repudiate. Re kan man nog komma ihåg. Det är en latinsk förstavelse, som betyder åter, tillbaka. Jaja. Latinet sitter. Få det att bli engelska nu också. Repudiate. Repudiate. Blir konstigare desto fler gånger man säger det.

Efter den här avhandligen (håhå, dissertation! På universitet eller högskola ja..) gör jag om glostestet. Byter låt, låter Miss Li sjunga sig in i mitt huvud.

Orden sitter. Som smäck.

1 kommentar:

  1. Du skriver så sjukt bra! Faktum är att detta inlägg fick mig att bli sugen på att plugga på mina glosor. Hur crazy är inte det?

    SvaraRadera