Followers

lördag 21 januari 2012

Svar på kommetarer

Anonym har kommenterat inlägget "lördagsro:
Kan du inte lägga upp bilder på ALLT du äter någon dag? :)

Svar: Oh jovisst kan jag det! Jag gör det i morgon och även under en skoldag till veckan! :D


Mia Olsen - ästörd (Anorexia Nervosa) har kommenterat inlägget"Livet som frisk":

3. Det tycker jag inte att jag har längre. Jag ser tillbaka på gamla bilder på mig och förfäras. Visst, jag tycker fortfarande att smalt är snyggt, men smalt är inte samma sak som magert! Mager och revbenssmal är ALDRIG snyggt. Det ser bara sjukt ut. Jag vill inte ens se ut så. Jag är glad för de former jag faktiskt börjar få nu. Jag skäms inte längre förfärligt om jag måste visa mig i underkläder. För visst skämdes man, på något plan visste man ju att man inte såg frisk ut. Man hade bara inte viljan att göra något åt det.
________
Herregud ja! Ja fy fasiken vad du har rätt! Den där texten hade lika bra kunnat komma från mig själv (punkt 3). Har fortfarande viktuppgångsfobi, problem med en heeel del livsmedel osv. och tvångsrundor jag måste gå (fast inte varje dag längre wiii!).
Men mår myycket bättre med mig själv nu!

Alltså... Du är så himla bra!
Och ja.... kanske lite av dia personliga favoriter? (maträtter snacks etc som du kan tipsa om?)
Och massa foton :D Massvis!




Svar: Åååh, jag blir så glad! I och med att man vågar släppa sin ätstörning (eller i alla fall delar av den!) så mår man oftast mycket bättre. De flesta gör det. Och du med! Whiih, grattis säger jag bara :) Det enda jag kan säga om viktuppgången är att man får se det som en del av tillfriskningen helt enkelt. För man har ju inte släppt ätstörningen helt, om man inte också släpper sina något skumma värderingar.

Mitt råd till dig är att faktiskt kolla på andra kroppar som inte är magra/supersmala och fråga dig själv om det ser så farligt ut ändå. Ta till exempel kändisar som Marilyn Monroe. Visst, man kommer inte att se ut precis som dem.. alla ser ju olika ut, men i och med att man inte bara ser "vackra" smala kroppar utan även lite rundare och lär sig uppskatta dem.. De allra flesta killar gillar faktiskt kvinnor med former och inte kvinnor som på vissa delar ser ut som dem. Haha. .Jag tror att det krävs en väldigt stor vilja för att kunna acceptera sig själv som normalviktig och snygg även då, men jag tror helt klart att det är möjligt. Allt är möjligt (nästan) bara man vågar satsa!

Jag har också till viss del viktuppgångsfobi. Men den skiter jag i helt enkelt. Man  känner det inte om man inte tillåter sig själv att känna det. Varje gång vågen pekar upp och jag tänker "uschfårintegåuppmer" tvingar jag mig själv att le och vara glad, titta i spegeln och säga "BRA! Du är så fin" även om det blir väldigt ansträngt. Inställning är väldigt viktigt, och ställer jag in mig på att jag har viktfobi så får jag också det. Alltså, nej, du har faktiskt inte vikuppgångsfobi- du älskar att gå upp i vikt! ;)

Samma sak gäller livsmedlen. För mig har pasta och ägg varit väldigt laddat av någon skum anledning, men i och med att jag tänker mig själv som en frisk person utan begränsningar, kan inte heller denna livsmedelsfobi fungera i samma person som denna friska person. Alltså finns de inte. Hur mycket jag än absolut inte vill äta det, även fast jag gillar pasta. Och ägg. Alltså, inga undanflykter är det som gäller. Nu kan jag till och med själv föreslå pasta!
Än är ost också till viss del laddat för mig, men jag gör framsteg varje dag. Ost är helt okej! Men inte på mjuka mackor. Det smakar helt enkelt inte bra. Ställer man in sig på att "jag gillar det" så gör man det också till slut. Tro det eller ej. :)

Du frågade mig om matfavoriter! Jag äter faktiskt väldigt varierat och i princip allt. Det enda jag inte riktigt gillar och då mer av psykologiska skäl än av fysiska, är leverpastej, blodpudding och annan "inälvsmat". Jag är helt enkelt inte uppvuxen med det! Men jag fullkomligt älskar både sill och surströmming.. Mums.. Jag är ofta inne i olika "perioder". I dessa perioder kan till exempel våfflor (ååååh) vara det underbaraste som finns. Just nu är det så.
Ett tag hade jag kex med camembert som snacks, men jag blev lite less på det efter ett tag.. Annars var det ett väldigt bra tillskott på energi! Jag har lite svårt för snacks i allmänhet då varken godis eller nötter tilltalar mig särskilt mycket, men lite choklad, helst mörk, går självklart ned utan problem. Små rutor mörk apelsinchoklad är väldigt gott och även energirikt att tugga på eller äta till kaffe eller liknande.

Jag gillar även väldigt smakrik mat av alla de slag. Gärna kraftigt kryddade med chili eller curry! Lite sambal oelek passar till det mesta faktiskt... Då jag är i Grekland hela somrarna eftersom vi har ett hus där, har jag även smak för den grekiska matkulturen med mycket yoghurt, oliver och gryträtter av olika de slag. Stifado, som är en grekisk köttgryta (ursprungligen av kanin!) är bland mina absoluta favoriter. Den kan se lite annorlunda ut, men i grunden är det stora grytbitar kött, tomat, lök och ofta kryddat med kanel och vitlök. Det hela blir en mustig gryta med mycket olika smaker. Riktigt mört ska det vara också. Jag önskade mig faktiskt det på min födelsedag...

Bland basmat så som ris, pasta och potatis gillar jag allra mest potatis! I alla dess former. Men särskilt bara enkelt kokta mandelpotatisar som man kan äta bara som de är med en klick smör och herbamare örtsalt på.. ååååh. Skulle helt klart kunna äta bara kokt potatis till en måltid. Haha. Ris gillar jag minst och jag äter hellre quinoa, bulgur eller couscous om det är ris som serveras... Vet inte riktigt varför dock! Men sushi gillar jag ändå. Fastän det mest består av ris.

Jag har väldigt svårt för "snabbmat" och halvfabrikat i allmänhet. Hemmagjord pizza från grunden tycker jag dock är mycket gott, men jag vet inte vad som skulle krävas för att jag skulle njuta av en uteköpt pizza. Och då är det inte på grund av kaloriinnehållet, utan jag gillar det bara inte. Oftast alldeles för mycket ost på och man blir äckligt mätt på mesigt lite. McDonalds "bojkottar" jag av diverse anledningar, men hemmagjorda hamburgare, från grunden, tycker jag är gott. Om det på skolan serveras mat så som pulvermos med korv äter jag det helt enkelt inte. Fastän jag på har beställt vegetarisk mat får man där sojakorvar istället för "vanliga".. Jag grejar det helt enkelt inte. Jag vill ju ha vegetarisk, riktig vegetarisk mat! Inte formad  soja som ser ut som de riktiga korvarna med kött. Pappa kallar mig gourmet och jag tror att han har väldigt rätt.

I morgon ska jag posta massa bilder om det är kul att se! Ska fotografera med systemkameran igen också- det var ett tag sedan! :) Än så  länge får det duga med google-bilder.. Haha.


Stifado. Här en variant med kikärter. :)
Våååfflor! <3
Gudarnas dryck... önskar jag drack dubbelt så mycket som jag gör.

1 kommentar:

  1. pepp för mig att komma ur denna äckliga sjukdom är att kolla in kim kardashians krop!! vem vill inte se ut så??

    SvaraRadera