Followers

lördag 21 januari 2012

Lördagsro

Det allra bästa med lördagar är ändå förmiddagen. Hur man kan ligga och dra sig ända fram till lunch och bara njuta.. Ja. Jag önskar jag hade gjort det i morse. Nä minsann! Upp vid tio. För ska man äta frukost på café är det bäst att man inte kommer dit vid ett... Men jag sov i alla fall sex-sju timmar någonting, vilket är helt okej! Kommer nog dock att somna betydligt tidigare idag. Haha.

Min syster som jobbar på caféet jag åt frukost på, är helt enkelt awesome. Hon gjorde i ordning en "specialtallrik" till mig med lite allt möjligt och jag fick en underbart god cappuccino. Perfekt stark. Tack, systeryster! Jag sölade sedan omkring lite på "stan" ett tag, kikade i en klädaffär och handlade med pappa. En väldigt god apelsinmarmelad hittade jag, av "Den gamle fabrik" eller något sådant. Perfekt söt! Och med stora, fina bitar apelsin i. Mums. Avnjöt nyss ett rostat bröd med just den marmeladen på.. och frysta blåbär. För det är, tro det eller ej, riktigt gott på macka! Särskilt på  ljust och sött bröd då.

Efter det åkte jag stjärtlapp med mitt syskonbarn på några av våra stora snöhögar. Länge sedan jag hade så barnsligt roligt! Springa upp och ned, åka, ramla omkull i massa vit, fluffig snö och kravla sig upp igen. Kan faktiskt rekommenderas! Även om man är 16 år fyllda. Eller äldre. Hihi. Väl inkommen från åkandet, blöt och kall, var det mysigt att dricka en kopp varm glögg, kvar sen jul, och ett par pepparkakor. Lite efterjulkänsla så där. Snart en månad sedan jul ju! Det kan man fira lite, tycker jag.

Till middag blev det porterstek. Otroligt länge sedan jag åt det, men minst lika gott som jag kommer ihåg det. Och tänk, det blev lite över till lunch i morgon! Om jag nu inte gör våfflor det vill säga.. har ju inte ätit några sådana denna helg och det vill jag ändra på. Detta eviga tjat om våfflor.. Här kommer några bilder istället, tagna under dagen! Dock med mobilkameran så inte världens bästa kvalité..
Mysfrukosten på caféet! Favoriten var helt klart tunnbrödet (bakat i vår bygd!) med smör och getmese. Mums! Brieosten var också väldigt god..

Inget cafébesök utan kaffe.

Vår gamla lekstuga..

Lite sen lunch. En gryta på quornfärs, trattkantareller, créme fraîche och mjölk. Kryddat med enbär och persilja. Försökte härma en förrättssoppa och göra gryta på det istället.. Det var faktiskt en höjdare! Lägger kanske upp recept sedan. Couscous till det :)

Och efterrätt såklart... Hihi. Mums!

Porterstek till middag. Här bara min första av två portioner.. Så gott!

2 kommentarer:

  1. Kan du inte lägga upp bilder på ALLT du äter någon dag? :)

    SvaraRadera
  2. Du är fantastisk Tua, beundrar dig starkt!

    SvaraRadera