Followers

söndag 29 januari 2012

Svar på kommentarer

S har kommnenterat inlägget "My Hair"
Grym färg! vad heter den? min kusin vill ha likadan haha;)
Svar: Oh, tack så mycket! Den heter jag vet inte vad, för det var hos en frisör! Men det krävs att man har en hyfsat mellanmörk grund.. Alltså inte för ljus. Min "grundfärg" var väldigt speciell.. Hehhe.. Bild kommer här nedan! Frisören använde en varm, mycket röd färg av märket Grazette som hon hade i olika länge i hårbotten och i längderna eftersom mitt hår hade en sån ojämn färg. Men om din kusin kanske är ljusbrun eller mörkt kopparfärgad kan jag tänka mig att det fungerar din kusin bara tonar det med den rödaste toningen som går! Inte alltför ljus bara, då min hårfärg nu mera är blodröd än tomatröd. Hm. Svårt att förklara! 

linneahs har kommenterat inlägget "Tomt på inlägg, nu kommer ett!"
Åt äntligen uppdatering! Och soppan såg supergod ut, recept? :
 Svar: Hihi, ja äntligen uppdatering! Ska uppdatera oftare nu när jag inte är borta på hyss stup i kvarten :) Soppan är mycket enkel att göra, jag har inga direkta mått men följer man det här borde det gå bra! Det går dessutom väldigt fort, jag kan göra det på 10-15 minuter.
4 portioner
Fryst bladspenat (jag använder hackad).. ca 400g 
Vatten.. börjar med ungefär 4 dl som jag sedan späder
Mjölk ca 6 dl
2 vitlöksklyftor (som är mycket viktiga, tillägger mamma!)
1 tärning köttbuljong
Vitpeppar
3 msk smör (eller däromkring)
ca 2 msk vetemjöl
Det här är som ni ser ett väldigt inexakt recept, då jag fyller på med diverse ingredienser allt eftersom jag tillagar den! Provsmakar, tar mer av något och så vidare.... Men det här fungerar nog som grund.

Börja med att smälta smöret i en kastrull och blanda sedan ned vetemjölet, viktigt är att inget vetemjöl syns utan allt är löst i smöret för att undvika klumpar. Späd sedan med vattnet. Häll i den frysta spenaten, börja gärna med lite mindre och fyll på sedan, och rör sönder dem. Tillsätt sedan buljongtärningen (händer att jag tar i lite mer än en hel, för extra sälta) och vitpepparn. Pressa i vitlöksklyftorna. Späd nu med mjölk och mer spenat efter smak-och konsistenstycke! Låt koka upp och.. smaka av. Blir det för tjockt, ta i  mera mjölk eller vatten, för tunt ta i mera spenat eller gör en toppredning av maizenamjöl och vatten. Servera gärna med kokta ägghalvor!

Det här blir en helt annan rätt utan vitlöken, så den är väldigt viktig :) Smaklig måltid!

Tur att den värsta färgskillnaden inte kom med på bild! Råd: Försök inte att bleka hennat hår!

1 kommentar:

  1. sv: Oj, vad chockad jag blev över att du läser min blogg! Din blogg är en av mina favoriter, du är så stark! (Ville bara säga det, hihi) Skickar ut lösenordet såfort jag kommit på ett bra och ska låsa den. :3 dock vet jag itne hur jag ska skicka det då det inte finns något epostfält? Godkänner du dina kommentarer innan de syns?

    SvaraRadera