Followers

fredag 13 januari 2012

Frisörer och frisyrer

Mina tankar är ständigt riktade mot måndagen! Måndagen, den dag då jag för första gången klipper mig hos en frisör. Min pappa har klippt mig fram tills ett drygt år sedan, då jag började klippa mig själv. Jag går främst dit på grund av att jag ska jämna till min.. guldfiskfärg, som min syster så vackert beskriver det, men också för att jag är lite nyfiken på hur de arbetar.

Jag älskar verkligen hårvård! Jag har faktiskt kört något som kallas "balsammetoden" i över tre år. Det går ut på att man inte använder något schampoo, utan tvättar med balsam istället. Det verkar rätt så krångligt i början, men när man har lärt sig grunderna får man en liten ny syn på skönhetsprodukter och främst hårvård då. Sedan jag började med balsammetoden, har mitt hår gått från att vara frissigt, tunt och vågigt till att bli betydligt tjockare, glansigt, välvårdat och halvlockigt! Ja, det var såklart innan ätstörningen, när jag fortfarande hade kvar det hår jag egentligen har. Nu har mitt hår tunnats ut med nästan hälften och det hänger mest. Om jag inte både tuperar och sprejar det.. men det vill jag ju inte, för det sliter något så hemskt på håret.

Jag rör inte en enda produkt, varken för hud eller hår, utan att läsa innehållsförteckningen. När man använder balsammetoden, BM, är det viktigt att vara noga med att inget ämne som inte är vattenlösligt hamnar i håret. Och om det kommer på huden, är det lätt att man rör håret och då kan kladda ned det... Icke-vattenlösliga ämnen går nämligen inte att tvätta bort med bara balsam utan det krävs ett schampo med sulfater, alltså ett "vanligt" schampo, för att få bort det från håret. Jag tvättar med vanligt schampo kanske en gång varannan månad om jag blivit orolig att det kommit något olösligt i håret. .
Det finns en himla bra hemsida för hår och hårvård! www.lockig.se heter den och jag rekommenderar den varmt. Det var där jag lärt mig alla grunder i balsammetoden, som trots namnet på hemsidan inte bara är för lockiga, utan också för de med rakt hår :)

Jag har inte riktigt så rött hår som på bilden nedan, då kontrasterna är lite förändrade, och som sagt.. Jag är verkligen orange på vissa ställen och i hårbotten (därför jag ser ut att vara lite flintis där uppe) är helt ljusblont. Hm. Ska färga riktigt rött faktiskt, men jag har inte den blekaste hur jag ska klippa mig! Svååårt.

3 kommentarer:

  1. Hej! Kan du inte skriva hur en typisk matdag ser ut för dig? :)

    SvaraRadera
  2. Jag bara ÄLSKAR din positiva anda!!! Du peppar mig massor med din blogg!! Lider av ätstörningar sedan 12 år tillbaka. Är inte mager just nu men har varit men det sitter ju i huvudet. Önskar jag vågade äta mer mat o varierat. Leva livet! Men är såå svårt... Du är GRYM! Kram

    SvaraRadera
  3. Νär jag skulle klippa mіg förra månaden h&X69;ttade jag
    &X66;ina hårfrisyrer på den här sidаn http://harfrisyrer.tumblr.com. Tä&X6E;κte jag skulle de&X6C;a &X6D;еd &X6d;ig även om den häг sidan
    o&X63;kså är vä&X6C;digt &X62;ra.

    Heгe is my web site: kändis frillor

    SvaraRadera