Followers

fredag 30 december 2011

Nattmacka

Dagens middag var.. helt underbar. Den var mycket förbjuden - ingen mat är förbjuden längre!- och jag har inte ätit och njutit av något liknande på evigheter. Den bestod av en gryta med kyckling, banan och en sås av grädde och curry. MUMS! Till serverades det ris och baguetter med olika ostar.. Åt en himla massa ris och gryta och sedan tre baguettebitar med tjocka skivor brieost och vanligt bregott. Åh, det var matglädje. Stackars några av er läsande, som skulle lida så efter en sådan måltid. Jag gjorde det faktiskt inte. Rundade av det hela med en stor kopp kaffe med mjölk och 40g apelsinchoklad och ett par aladdinpraliner. Det satt gott i magen.

Ett par timmar senare åt jag saffranskaka,pepparkakor och glögg. Åh! DET var gott det också. Blir ni rädd för alla kalorier? Det blir inte jag. Idag på affären hände det en liten rolig incident, så annorlunda som det brukar vara:
"Pappa, vad kan man äta som är väldigt energirikt men samtidigt inte typ.. choklad eller nötter?" frågade jag honom när vi kom in i mataffären.
Han tänkte ett tag.
"Yoghurt med honung?"
Jag hittade den fetaste yoghurten jag kunde hitta, 10% (blir ni rädda nu?) eller också kallad grekisk yoghurt. Allt detta chokladätande fick mig igår natt att ligga vaken rätt så länge, för min mage gjorde väldigt ont.. Måste kanske tänka på att äta lite "nyttigare" och få i mig lite kalcium och så på köpet. När jag kom hem åt jag sedan upp en stor del av min yoghurt tillsammans med en stooor klick sirap.. DET var gott! Och energirikt. Har ni några andra tips kanske på något gott, helst inte så sött, och energirikt? Inte nötter, för det är jag inte vidare förtjust i!

Nu, vid klockan halv ett blev jag lite hungrig igen.. Herregud, kakan var ju runt nio-tio någongång och jag är van vid att bli matad var tredje timme. Så jag gick ned, i mörkret, och tog en clementin och en skiva grekiskt lantbröd med bregott och kaviar. Det var gott, men det kurrar fortfarande i magen så jag ska minsann gå ned och ta mig en till...
Nä, det blev en skål med fil och tre sorters flingor istället. Struntsamma att klockan nu är ett, för jag är hungrig. Och man ska äta när man är hungrig eller hur? Det är kroppens sätt att säga att den vill ha mat. Och jag har ingen anledning att misshandla den och neka den det den vill ha. Så varsågod, kära kropp, somna mätt i magen!

Orkar inte ladda in några bilder, ska äta upp min fil och sedan sova. Det kommer i morgon istället! Och tack alla, era kommentarer värmer så. Riktigt kul att andra blir glada av att jag är glad! Hihi.

3 kommentarer:

  1. Olika förslag:
    Mosad avocado på en macka med olivolja, salt och peppar. Skivad mozarella och tomat på en macka. En torkad fin salami som man kan ta skivor av då och då. Brieost, camenbert och andra goda ostar, på ett digestive eller annat kex. Hårda, crispiga lantchips, en näve före maten är en riktigt bra aptitretare. Paprika, kronärtsskocka, vitlök, oliver; vad som helst som är inlagt i god och smaksatt olja. Makrill i tomatsås, sådan som finns i konserv och blir ett utmärkt mellanmål på en skiva bröd.

    SvaraRadera
  2. Som här över, avocado är väldigt rikt på energi i kcal och innehåller dessutom massa bra fetter som din kropp mår bra av <3 Det är jättegott och göra en förrätt med acocado och räkor i en slags coctail med lite gräslök och turkisk yoghurt :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att det går bra för dig, verkligen! :) Jag har velat fråga en sak, men jag vet inte hur jag ska ställa frågan utan att få det att låta dumt, men nu när du verkar må bättre och faktiskt vara på bättringsvägen kanske jag kan våga fråga ändå.. Så SNÄLLA detta är verkligen INTE illa menat!!

    Jag vet inte vad som är mycket mat för dig visserligen, men hur får du plats med all mat? :P För du säger att du åt massa gryta och bröd med ost (som lät väääldigt gott!) och sen efter så åt du choklad och så.. Vilket iof är normalt, men du som är så himla smal, får du inte ont i magen? Det kan jag få.. Att jag fysiskt inte får plats med så mkt som förr.. Och då får jag en jättespänd och stor mage som värker i flera timmar.. Är det så för dig också?

    Önskar dig all lycka!!! <3<3

    SvaraRadera