Followers

måndag 12 december 2011

-Mina grötfavoriter-

Så här mitt uppe i allt slänger jag upp några recept på mina absoluta grötfavoriter! Nu lägger jag till gröten "Saffranslycka" här också.. Ja minsann, den toppar nog allt. Receptet på den ser ni lite längre ned på bloggen :)


En samling grötrecept från en grötälskande flicka


Tuas pepparkaksgröt
1 dl fiberhavregryn (vanliga går också bra)
2 dl vatten och en skvätt vatten till
½ tsk salt
Fyra dutt kanel
två dutt mald ingefära
två dutt malda nejlikor
en dutt kardemumma (frivilligt)

Blanda först havregrynen och kryddorna i din favoritskål och häll sedan på vattnet. Rör om och mikra sedan i någon minut innan du rör om lite till. Mikra sedan i ungefär 20 sekunder i taget och rör om mellan varven tills gröten fått önskad konsistens. Servera med frysta hallon och ännu mera kanel! Gärna någon tesked apelsinmarmelad också. Och äppelmos. Det blir gottigott. Hallonen brukar jag gegga in lite i gröten så att de smälter.
Du kan koka detta på platta också såklart. Vill du ha en lite mer finfördelad konsistens, kan du låta havregrynen ligga i blöt i en kvart eller så innan du värmer på den!


Tuas rågmjölsgröt
¾ dl fint rågmjöl (grovt går också bra, men jag tycker att gröten tenderar att bli väldigt.. fast av den.)
2.25 dl vatten och en skvätt vatten till
en halv tesked salt
några dutt kanel
eventuellt några dutt kardemumma för lite sötma

Koka upp vattnet (det går också att ta hälften mjölk), saltet och kaneldutten. Tag kastrullen från värmen och vispa i rågmjölet, lite i taget så att det inte blir klumpar. Koka på svag värme i ungefär 7 minuter, var noga med att röra ett par gånger eller så ofta du bara orkar. Ehe. Brukar själv glömma den lite och då blir det lätt klumpar..
Servera med jordgubbssylt och lite mjölk. eller äppelmos, kanel och lite mjölk eller helt enkelt din favoritmarmelad eller bär! Det är också gott med fil och müsli på denna gröt.

Tuas gramhamsgröt
½ dl grahamsmjöl
sen
samma
ingredienser
som för rågmjölsgröt

Gör precis lika dant som för rågmjölsgröten, men grahamsgröten brukar bli lämplig konsistens något snabbare. Äts mycket gärna med apelsinmarmelad! Fil och flingor/müsli är också en höjdare på denna.


Tillägg: Blanda gärna ned ett par matskedar linfrön i gröten (ger en lite annorlunda konsistens) eller ett par matskedar kruskakli (som är ett perfekt tillskott av fibrer). Testa också att blanda fil+ vaniljpulver och ha på gröten! Det har jag jämt nu för tiden. Otroligt gott! Att blanda lite vaniljpulver i själva gröten är också en höjdare.

Rågmjölsgröt + blåbär+hallon+ fil+vaniljpulver+kanel + jordgubbssylt

Pepparkaksgröt + kanel+ hallon+blåbär+fil+vaniljpulver

grahamsgröt + äppelmos+ kanel+ fil+vaniljpulver +hallon

jordgubbar,hallon och blåbär mikrade till en "sylt" gott på gröten!

Så här ser det ut när det är grötdags.. Mjölk, philura (fil) apelsinmarmelad,kanel, jordgubbssylt, äppelmos, frysta hallon, frysta blåbär samt favoritskålen såklart.

Grov rågmjölsgröt med linfrön + blåbär + fil+ vaniljpulver + jordgubbssylt

Fil + vaniljpulver+ blåbär = mycket gott på gröten!

Saffranslycka (grahamsgröt kokt på mjölk, vaniljpulver och saffran) med russin och mjölk. Mums!

 

3 kommentarer:

  1. Rågmjölsgröt är jättegott :) en av mina favoriter!

    SvaraRadera
  2. Vilka goa recept, ska nog testa pepparkaksgröten i helgen=)
    kram på dig

    SvaraRadera
  3. Rågmjölsgröt är också en av mina favoriter! Men för tillfället klår saffranslycka allting.. Men om man inte lyxar så mycket, väljer jag helt klart rågmjöl.
    -------------------------
    Pepparkaksgröten körde jag i princip hela oktober och halva november, men jag lessnade inte! Dock har jag blivit så nyfiken på att testa flera varianter, att jag nästan aldrig gör den längre.. Synd, för jag rekommenderar den verkligen! :) Meddela gärna hur du tyckte att den smakade^^

    SvaraRadera