Followers

onsdag 23 november 2011

Dag 69: Fina, fina jul del 1

Fina, fina jul del 1 (ibland, när jag inte har någonting annat särskilt att skriva om, tänker jag lägga upp en del av min "julberättelse". Tankar och minnen/uppleveler i juletid! :D)

Julen är något mycket fint för mig, fastän jag inte är religiös. Jag har alltid gillat julen! Det var då mina spridda syskon reste sig uppåt i landet och samlades i vårat hus. Då jag har hela sex syskon, fem av dem är halvsyskon kan det bli en hel del. Och de har ju barn också! De brukar komma upp ett par dagar innan julafton och det är alltid lika kul att träffa dem igen. Kanske har det till och med gått ett år sedan sist!

Spänningen innan jul och allt som hör därtill är nästan bättre än själva julafton. Jag kommer ihåg hur jag och min yngsta syster (två år äldre än mig) brukade gå och köpa en chokladkalender innan den första december och som vi sedan njöt av fram till jul. Jag kommer också ihåg, att i början var det mycket svårt att hålla sig till en chokladbit varje dag och jag kunde äta upp halva kalendern redan första dagen.. På senare år har det däremot blivit annorlunda och jag har till och med kunnat glömma att ta den lilla chokladbiten på morgonen! I år blir det ingen chokladkalender..
Jag kommer ihåg hur vi innan frukost kröp upp i soffan och njöt av våra kalendrar och dagens avsnitt av julkalendern. Dieselråttor och sjömansmöss var definitivt favoriten! Jag var bara sju år när den gick – det är faktiskt den första kalendern jag kommer ihåg något av- men ändå kommer jag ihåg hur fantastiskt bra jag tyckte att den var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar