Followers

torsdag 30 oktober 2014

Svar på kommentar: Vikt?

Anonym har kommenterat inlägget"50 random (wonderful) questions": 
Tar du illa upp om man frågar hur vikten är idag? Jag har följt dig väldigt länge och är så glad över att du mår bra, du var min främsta inspiration när jag behövde öka i vikt och bli kvitt ätstörningen nämligen så jag blir såpass nyfiken! Massa kramar till dig!! :D 


Svar:  Tack för en otroligt fin kommentar! Jag tar inte alls illa upp :) Ser det som en del i tillfrisknandet att öppet kunna prata om sin vikt - hårt och brutalt bryta allting som har med ätstörningen att göra. Friska människor kan prata om sin vikt utan att må dåligt, så nog fasiken ska jag klara det!

När jag lämnade min hemort i september vägde jag 48.7 kg vilket gav mig ett BMI på 20.3. Jag har tyvärr inte vägt mig sedan dess, men kan med nästan all säkerhet säga att jag ligger på +- ett kilo nu. Jag tror att jag gick ned något kilo eller två i början av min vistelse här, då det tog lite tid att få ordning på rutinerna och det tog tid att tvinga mig själv att äta normalt .

Nu ser jag till att alltid ha nötter vid mitt skrivbord  och att äta minst ETT ordentligt, stort mål varje dag och om jag på kvällen känner att jag ätit för lite måste jag äta något för att få upp energin .Jag ska känna mig varm och go när jag lägger mig, inte ätstörningens svala apati. Idag åt jag tillexempel en stor skål med yoghurt, skivad banan, nötter och honung för att försäkra mig om att jag fått i mig tillräckligt. 

Vikten.. tja.. det enda jag kan säga, är att det gäller att vara helt inställd på att man måste hålla en normalvikt oavsett vad. Att jag ens kunde åka utomlands i tre månader ensam hade inte varit möjligt om jag varit underviktig. Det var lite det ultimata testet för mig - klarar jag av att bo ensam i tre månader utan att gå ned, klarar jag ta mig tusan vad som helst! Ätstörningen får inte hålla dig tillbaka att göra det du vill, gör den det är du inte tillräckligt frisk. Jag har fortfarande ätstörda tankar ibland, men det gäller att slå dem på käften. Idag gjorde jag det genom att;

1) Köpa TVÅ chokladkakor när jag handlade istället för en. Bara för att.
2) Äta pasta, bacon och ketchup till middag. Och då snackar vi inte några makaroner, utan en stooooor skål. 
3) Köpa mera nötter, trots att jag vet att de innehåller jättemycket energi och att jag enkelt kan vara utan.
4) Känna mig snygg, klä mig läckert och helt enkelt gå med huvudet högt.

Hoppas att svaret inte var för långt. Lätt att dra iväg! Jag önskar dig all lycka till med det du vill göra här i livet, för ta mig tusan, det är himla underbart! KRAM!

Innan jag shoppade idag. Övar på halloweensminkningen, därav mina väldigt markerade ögon x)

Köpte bland annat ett mörkrött läppstift till halloweenfesten imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar