Followers

måndag 9 juni 2014

Universitet?

Under de senaste dagarna har jag börjat bli riktigt pepp på att plugga på universitet! Allra helst då i Skottland, om jag nu skulle finna det trivsamt där. Men då kommer såklart den stora frågan; VAD ska man plugga till?

Mitt största problem är att jag har så många olika intressen. Det som varat längst, ända sedan jag var mycket liten, är intresset för modehistoria. Men tyvärr så är arbetstillfällena för modehistoriker inte särskilt många så en sådan utbildning i bagaget hade nog inte varit till vidare större nytta.

Sen gillar jag språk. Älskar språk! Särskilt engelska, men även språk över lag. Det är ju därför som jag ska till Skottland nu till hösten, för att plugga engelska och få ett intyg på att jag klarar universitetsstudier utomlands. Men vad kan man bli inom språk? Tolk? Lärare? Översättare? Inte heller där ser jag att möjligheterna är så stora, väldigt många idag kan ju te.x engelska mycket bra på egen hand. Inom språk räknar jag också skrivande - jag älskar ju att skriva alltifrån krönikor till längre berättelser, tidningsartiklar och blogginlägg :D

Geografi. Geografi finner jag mycket intressant och jag tror säkert att det finns karriärmöjligheter där. Man kan jobba på planering av städer och lite allt möjligt. Samtidigt är inte geografi mitt största intresse - nä, då lägger jag nog språk något före.

Psykologi och sociologi. Hur intressant är det inte att undersöka människan och människan i samspel med varandra? Människan är en fascinerande varelse och jag skulle då verkligen inte ha något emot att plugga något inom dessa områden på en högre nivå. Aaaah. 

Svårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar