Followers

torsdag 28 november 2013

Svar på kommentar "viktuppgång"

Anonym har kommenterat inlägget "Dagens skratt":

Jag har en liten fråga (som du inte behöver svara på om det känns för jobbigt):
Hur många kilon har du gått upp nu ungefär? Hur snabbt gick det?
Jag borde gå upp omkring 10 kilo för att nå BMI 18.5 och på något vis känns det så litet. Liksom det räcker ju med att man äter extra mycket EN dag så visar vågen typ +2 kg. Innerst inne vet jag ju att detta inte är fett utan tarminnehåll/vätska, men det känns som att om vågen kan visa +2 en dag, så kommer den att visa +10 bara efter att man ätit extra mycket en vecka typ. Dessa tankar gör att jag liksom inte kan förmå mig själv att äta mer, eller så tänker jag typ: "Om jag först går ner lite till, så har jag mer marginaler sen när jag ska gå upp...".

Svar: Givetvis svarar jag på din fråga! För det första: tio kilo är INTE lite och det är INTE lätt att gå upp så mycket! Under en viktuppgång går inte kurvan rakt uppåt direkt, utan den hoppar hit och dig. Som du säger; äter man mycket någon dag hoppar vikten upp (man lagrar glykogen också) men sedan åker den tillbaka till samma vikt som den var innan, med inte ens ett hekto skillnad! Typ. Det beror såklart på HUR mycket du ätit, men ofta så om man äter en hel del mer än vad man behöver kickas kroppen igång och man bränner mer än vad man behöver också.

Jag behövde gå upp 9 kilon från min lägsta vikt till ett bmi på 18.5. Nu ligger mitt bmi på 18.4 (jag är liten, men har en fungerande kropp) och jag arbetar inte lika aktivt för viktuppgång längre. Går jag upp, går jag upp, so be it!

Jag har alltid varit väldigt duktig på att gå upp, när jag väl sätter igång så att säga. Du vet ju att du MÅSTE upp till normalvikt, så att gå ned i vikt ännu mera gör bara att det blir ÄNNU jobbigare och att det tar längre tid innan skiten är över. Du drar ut på lidandet så att säga. Dessutom riskerar du att sätta permanenta skador på din kropp, som du kan slippa om du genast börjar gå upp.

För att gå upp i vikt (ca 3-4 hg i veckan) kunde jag äta runt 800 kcal extra per dag, samt utan problem på tre dagar äta ett kilo godis. Jag började gå upp i mitten av augusti och har idag nått en okej vikt. Åtta kilon gick jag upp. Och då lovar jag dig; då har jag ätit som bara den! Då har jag släppt på alla mina begränsningar; så fort ätstörningen sa "ät inte det" ÅT JAG DET plus lite mera. Om du ska gå upp tio kilon och du inte kan tänka dig äta ett kilo godis någon gång i veckan så antar jag att det kommer ta dig iaf 4 månader, minst för att nå den vikten. Tänk dig viktuppgången som något positivt! Alla dina tankar kommer att lätta när du når en bättre vikt, jag lovar dig det!¨

  Själv såg jag till att varje gång jag gått upp, sa jag till mig själv att faaaan vad jag är bra! Nu är det livet som gäller, inte bara mat och ätstörningen. Man kan göra såååå mycket mera med en bättre vikt, även om det känns hemskt tungt i början. Du kommer inte vakna upp en dag och pang poff har bestämt dig för att bli frisk och gå upp i vikt; du måste börja NU. Det handlar inte om att förmå sig själv att äta mera. Det handlar om att bara göra det! Oavsett om det känns som om det inte "går" eller är "för jobbigt". Sånt finns inte! Varje gång du går emot och gör det så blir det lättare. Ett stort lycka till, och fråga gärna mera (om vad som helst) så ska jag svara så gott jag nu kan! Kraam!

1 kommentar:

  1. Tack snälla du för svaret! <3 Det känns så skönt att höra detta av någon som faktiskt varit med om det hela. Visst försöker jag lita på sjukvården, men det känns ändå mer betryggande att höra vad andra med ÄS-problematik varit med om. Jag har en fråga till faktiskt... skulle du kunna skriva lite om det här med mensen? Hur har det varit för dig? Har din kommit tillbaka? Min har varit borta i ett år ungefär nu.

    Älskar din blogg! Du är så GRYM och INSPIRERANDE! Tack, fortsätt köra ditt race! Kramar

    SvaraRadera