Followers

måndag 4 november 2013

Svar på kommentar "omgivningen"

Anonym har kommenterat inlägget "Rödluvan": 

Hur gör man egentligen med omgivningens kommentarer när man har en ätstörning? Vissa människor är ju rätt okänsliga av sig. Jag och min kompis var hemma hos en person och det första som händer när jag och hon kommer in är att våran kompis säger något i stil med "hej tjockisar" som att det ska vara kul antar jag? Själv har jag en ätstörning så en sådan här kommentar är svår att ta med en nypa salt :( Min kompis däremot, hon bara skrattade och tog det inte allvarligt, hon är ju inte i närheten utav tjock utan tvärtom smal. Jag är nog också smal eller det blir så svårt att bedöma det när man är sjuk, för 1 och en halv vecka sedan gav vågen mig ett BMI på runt 16 så jag borde ju inte ta kommentaren seriöst men det är svårt! Jag undrar dessutom om du varit med om något liknande? 



Svar: Man säger så otroligt mycket på "jargong" - ett språkligt socialt spel. Det är givetvis så att din kompis inte menade att ni var tjocka! Det är rätt vanligt idag att kalla någon "tjockis" utan att man egentligen menar det, oavsett vilket tycker jag att det är ganska otrevligt faktiskt. Men hur himla viktigt är det egentligen att vara smal? Är jag med ett bmi på 19 inte smal? På 20? På 15? Måste man vara underviktig för att vara smal? Är normalviktig också smal? Eller betyder smal att man är mager?
Försök att se dig själv utifrån! Inte bara fysiskt sett utan psykiskt - du har nu offrat en hel del av din tid åt att tänka på två små ord, som egentligen var jargong och ingenting någon menade. Troligtvis glömde din kompis i nästa sekund bort att hon ens sa så. Det kan vara svårt att ta det med en nypa salt så som du säger men om det händer igen kan du faktiskt säga att du inte tycker om att bli kallad tjock, även om det är på skämt. 
Jag har varit med om liknande ja, och jag har också själv kallat folk saker på skämt - även mig själv! Jag brukar dock bara säga sånt till de som jag verkligen vet inte tar illa upp. Jag tar inte illa upp av sådant  så länge inte orden är väldigt grova. Kanske att du i vanligt tal kan säga något i stil med "Men dummer (..)"?

Hoppas verkligen att du kan sluta fokusera så på vikten! Hur mår du? Är det värt att ha en så låg vikt som du ju faktiskt har? Din kropp tar alllvarlig skada tro det eller ej och det allra bästa för dig vore om du kunde gå upp i vikt och hitta andra,roliga och bra saker, här i livet att hålla på med! Kram!

1 kommentar:

  1. Åh tack snälla för svar! Känner mig bättre faktiskt :) Jag jobbar på en viktuppgång och blir vägd ca 1 per två veckor och äter som jag ska och tagärna mer, det som håller ätstörningen vid liv är väll sådana här situationer som jag beskrev ovan! Det verkar som om du fick en sån kommentar som min kompis gav så skulle du bara skaka av den? Jag tycker isåfall det verkar sjukt bra! :D

    SvaraRadera