Followers

lördag 15 juni 2013

Vanilla- I love you

Förut skrev jag om min kärlek till jordgubbar, nu är det vaniljens tur. Känn bara på namnet - vanilj. Vanilj. Det ligger liksom mjukt i munnen och man kan nästan känna sötman bara genom att smaka på ordet. Vanilj.

Nästan varje natt innan jag lägger mig sprejar jag en dutt vaniljparfym i mitt hår. Stark vaniljparfym, "Vanilla" av Alyssa Ashley. När jag har haft på mig den på andra tider än på natten (då ingen ändå träffar mig) så har folk reagerat något negativt - för sött, kväljande, bakat sockerkaka? Och det vill jag ju inte. Nej jag får hålla min vaniljparfym för mig själv.

Vaniljglass. Vaniljsås. Vaniljyoghurt. Mest av allt används vanilj till söta saker, det har ju också en viss sötma i sig själv. I bananpannkakor, pannacotta och sockerkakor. Till och med i morgongröten.  I smoothies, bullar, tårtor och bakelser. En skvätt vanilj i grädden till jordgubbarna kanske?

Vaniljen kommer från en orkidé och är i ren form mycket dyr. Det finns fejkat vanilj också, vanillin. Personligen föredrar jag att använda vaniljpulver (klicka för länk), det är drygt och består av endast ren vanilj.

Själv gillar jag det mesta vanilj. En dutt vaniljpulver förhöjer många söta rätter.... mm... Det jag använder vanilj mest till numera är att blanda i yoghurt och sedan ha frysta blåbär och sirap på. Vaniljsås tackar jag aldrig nej till, jag brukar till och med ha det till kladdkakan istället för grädde, som jag ju inte riktigt tycker smakar någonting.

Förresten.. de senaste dagarna har jag flera gånger ätit vaniljglass med vaniljsås på, det måste verkligen alla vaniljälskare testa! Ljuvligt.



Kladdkaka med vaniljsås.. slurp

Yoghurt, vaniljpulver, frysta blåbär, sirap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar