Followers

söndag 16 juni 2013

Svar på kommentar "Hetsätning?

Anonym har kommenterat inlägget "Mat-lycka": 

Åt du sju efterrättstallrikar efter den vanliga maten? Oj låter ju som en hetsätning. Antingen det eller så åt du inte tillräckligt av den vanliga maten. Är det någon som hjälper dig med mängder osv?
Låter ju inte helt normalt... 



Svar: Om jag hade ätit sju STORA tallrikar med efterrätt hade det nog varit en vad man kan kalla hetsätning. Nu tog jag först en rejälare tallrik, sedan tog jag om (typ en liten slev glass, skvätt vaniljsås, några jordgubbar, några maränger) tills jag blev helt nöjd och mätt. Jag räknade inte hur många gånger jag tog om, men det var fler än tre gånger i alla fall. Det var ingen hetsätning i mina ögon mätt och middagen hade jag ätit drygt en timme innan, om inte mer. 

Och.. jag har ingen som hjälper mig med mängder. Jag tar ofta något mindre mat först och sedan tar jag om istället. Jag har i ryggmärgen att aldrig lämna mat, så då tar jag hellre om flera gånger än att ta mycket första gången och lämna. Ibland tycker jag myyycket om middagsmaten, så då kanske jag äter något mer än vad jag skulle ätit i ett matschema, medan ibland tycker jag mindre om den och då kanske jag äter något för lite. I slutändan jämnar det nog ut sig. Ganska ofta äter jag också något litet sött (några pepparkakor, en chokladbit eller idag var det några jordgubbar med lakritssås) och kaffe med mjölk efter maten. 

Jag har aldrig hetsätit i "riktig bemärkelse", det vill säga ätit en enorm mängd och eventuellt spytt sedan. Tack och lov har jag klarat mig undan det - mitt problem har snarare varit att jag ätit för lite totalt sett. Tack i alla fall för en bra kommentar! Det känns faktiskt bra att mina läsare lägger märke till sånt här och vågar fråga. Jag blir inte ledsen, arg eller sur - tvärtom! :D


Kram! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar