Followers

söndag 30 juni 2013

Mätt och nöjd - min dag

Rrrring! Rrrring! Burr. Burr. Riiiiing! Riiiing! Äh, tyst med dig! Av med alarmet. Klockan är 09.03. Perfekt. Kryper upp ur sängen efter en härlig sömn, virrar in på toaletten och sätter på badvattnet. Plask. Plask. Nej, snarare foooooooooors. Stoppar ned fingret i badet. Lagom varmt, närmast ljummet. Mm.. På med radion, lite klassisk musik tack. Glider ned i badet och ligger där en kvart, lyssnar på musiken och tvättar håret.

Kurr. Kurr. Sch! Mage! Sch! Hungrig. Frukostdags! På med dagens kläder, sedan ned. Köket. Solen skiner vackert utanför, men jag anar några moln bortåt horisonten. Tur att jag tog på mig långbyxor och kofta. Jag sätter på vatten till te och börjar göra i ordning frukosten. En stor tallrik med blåbärsyoghurt toppat med hallon och två knäckebröd med gammeldags messmör. Några jordgubbar äter jag upp i bara farten. Fyller på med te i tesilen, Maja Gräddnos blir dagens val, lägger den i en kopp och på med kokande vatten. Det får dra medan jag hämtar mjölken. 

Kluck. Plaff. Kluck. Plums. Något är fel. Ljudet av mjölken som åker ned i teet stämmer inte överens med hur det ska låta. Mjölken är ju alldeles klumpig! Åh nej, nu är teet förstört. Jag kollar datumet. Nä, det hade inte ens gått ut, ändå så var det dåligt. Synd. Tur då att jag köpt en extra mjölk, en sån där söt tvådeciliters förpackning, för just sådana här tillfällen. Jag häller ut surmjölken, sköljer koppen och fyller på med nytt te. Reservmjölken kluckar precis som den ska. 

Bzzkalick. Bzzzzkalick. Jag fokuserar kameran, trycker av och vips så är yoghurten dokumenterad på bild. Nöjd över resultatet avnjuter jag min frukost framför datorn, där jag kollar in tidtabeller och öppettider. Om en halvtimme, konstaterar jag när jag ätit upp, går nästa buss till Gottsunda Köpcentrum. Det blir bra! Jag diskar undan, sminkar mig lite fort, tar på mig skorna och iväg.

Dripp. Dropp. Schmatter. Bsssch. Klick. Dörren till huset stängs. Jag sätter ned min kasse med bland annat mjölk och skinka och pustar ut. Ute börjar det spöregna och jag är glad att jag hunnit hem innan dess. Blöta kläder och skor är aldrig trevligt. Av med skorna, in med varorna på deras rätta ställe. Det kurrar i magen. Hungrig! Vad ska man äta till lunch tro? Ja just det! Jag tackar mig själv. Igår kväll när jag hade tråkigt gjorde jag i ordning dagens lunch. En rotsakssoppa på bland annat morot, potatis, kålrot, senap, köttfond, crème fraîche och timjan. För första gången gjorde jag en mixad soppa, det kändes liksom mera rätt. Det enda jag behövde göra nu var att värma soppan och röra ned lite mera crème fraîche. Till det flatbröd med skinka och senap. Det värmer särskilt gott till magen med regnets smattrande utanför.

Mmmmmmmmmmmmm. Lyckat! Men sopplunch.. då brukar man ju få efterrätt, tänker jag och gör mig just en sådan. Kaffe med mjölk, aprikoskräm med mjölk, jordgubbar med lite socker på. Åh, så smaskigt. Jag blir mätt. Väldigt mätt. Och nöjd. Nöjd djupt inne i själen. Utomhus tittar solen fram och de sista regndropparna träffar marken. Klockan är halv två och jag har hela eftermiddagen och kvällen framför mig. Undra vad den ska bjuda på?




Jag tar två skålar soppa, lika bra att göra av med allt. En klick crème fraîche piffar upp det hela.

Mums säger jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar