Followers

lördag 4 maj 2013

Svar på kommentar: Sötsug, äta fel saker


Anonym har kommenterat inlägget "Saffran i mitt hjärta"
Du verkar ibland tycka det är svårt att äta, men det jag funderar över är hur du tänker kring innehållet i det du äter. Tänker du aldrig på att som måltiden ovan nästan enbart består av kolhydrater och dessutom snabba sådana och mycket socker? Är du inte rädd för att liksom trigga igång ett sötsug eller skjuta blodsockerkurvan i höjden och bli sugen på "väldigt fel saker" lite senare? Bara undrar då jag oftast själv tänker att det är väldigt viktigt med mycket protein för att hålla sig mätt och så .. :).

Svar: En mycket bra kommentar! Jag tänker givetvis på innehållet i det jag äter, men som väldigt underviktig tycker i alla fall jag att samma "regler" inte gäller. Jag ska givetvis också hålla mig mätt, inte leva på enbart socker utan också få i mig viktiga vitaminer, mineraler och självklart proteiner. Jag måste få i mig allt! Men det får jag ändå, det vet jag. Jag äter minst en frukt om dagen, jag äter kött till både lunch och middag och jag äter ofta skinka som pålägg. Det är däremot väldigt viktigt att få i sig rejält med kolhydrater också, för hjärnans och för kroppens skull. Jag måste upp en hel del vikt och måste försöka få i mig mycket energi på inte allt för mycket mängd - hade jag ätit grovt bröd med skinka på hade jag knappast kommit upp i den kalorinivå som jag nu kom upp i. Det hade kanske fått mig mätt längre, men som underviktig är det bara BRA om du blir hungrig snabbt - då äter du mer och kan gå upp i vikt. Jag är alltså inte alls rädd för snabba kolhydrater - jag behöver dem! 
Jag är inte heller rädd för att få ett sötsug. Eller ja, jag får ett sötsug. Men vad gör det? Är det farligt? Är det fel att äta sött? Nej! Enligt mig är det inte fel, vare sig som överviktig, normalviktig eller underviktig. Det hela handlar om balans. Om jag bestämt mig för att lite choklad (dvs två rutor typ) är okej efter maten, är det okej. Jag tror inte på restriktioner, förbud eller total avhållsamhet kan leda till ännu värre saker så som hetsätning. Jag tror att det kan ha påverkat mig till att inte ha problemet med hetsätning - även under min sjukaste period kunde jag äta en bit choklad om jag nu "blev så illa tvungen". 
Jag blev mätt på risgrynsgröten, det blev jag. Åt några skivor skinka till, men hade blivit mätt på risgröten ändå. Min blodsockerkurva var säkert i höjden, men, som jag nämnde tidigare tror jag inte att samma regler gäller när man är väldigt underviktig. Jag måste få i mig energi, jag måste få i mig näring och därtill MER än vad jag behöver. 
Egentligen vore det nog himla bra för mig om jag fick ett väldigt sug efter "fel saker" och tryckte i mig det också - att ha en undervikt är farligt och kan jag ta mig upp ur det fort, vore det superbra. 
För att bli frisk från en ätstörning gäller det att återfå ett sunt förhållningssätt till mat. Jag tror att det varken är sunt att äta risgrynsgröt med massa socker varje morgon, som det är att hela tiden hålla på att tänka på vad som är nyttigt, bra eller dåligt. Det var lite det som fick mig att åka ned: jag börjar analysera matinnehållet och litade inte längre på min kropp. 
Jag hoppas att jag lyckades besvara dina frågor. Det var som sagt en mycket insiktsfull kommentar och jag tar gärna emot flera i liknande stil! Står lite stilla i bloggen så det är bara himla fint med frågor i kommentarsfältet. Hoppas att ni alla får en underbar helg! Själv längtar jag till middagen: stifado! Grekisk köttgryta med stora mängder olja, hihihi. Bra för mig!
Det här åt jag efter lunchen idag. En kopp kaffe med skummad mjölk, en pepparkaka och lite choklad. Hälsosamt - ja!

2 kommentarer:

  1. Som jag skrev i en annan kommentar - lite kokosolja i den färdiga gröten kanske inte är fel! Finns både med smak av kokos och neutral, kokos är gott i t.ex havregrynsgröt. Bara ett tips! Och nötter, oh, heaven!

    SvaraRadera
  2. Tack för ett mycket givande och genomtänkt svar! Förstår vad hur tänker och jag tycker att ditt resonemang låter mycket sunt! Jag vet att du inte heller har det lätt men mitt problem handlar just om det du beskriver. Vill så mycket, tänker för mycket som resulterar i allt eller inget. Idiotiskt, ja men så svårt att finna balansen. Detta med sötsug är för mig skrämmande, så rädd att det ska bli för mycket, fel och tappad kontroll. Så länge den tanken och rädslan finns hos mig är det klart att det blir så. Det mest förbjudna, det jag allra minst vill... För när tillfället väl finns utan "megasuget" känns det plötsligt onödigt med den där chokladbiten. Jag kan nöja mig med lite som du beskriver ibland, när jag tillåter mig själv att det är okej. Men om jag då tar mer kan det utlösa en katastrof. Onödigt, men sant.

    SvaraRadera