Followers

fredag 26 april 2013

O du härliga dag - souvlaki me pita

Denna dag är bra. Riktigt bra! Började med att jag lade till två flatbröd med skinka och senap till frukosten, samt ökade på min havregrynsgrötportion. Sen gick jag till skolan med den inställningen att dagen skulle bli AWESOME och det blev den också - jag gjorde muntligt nationella i engelska och det gick super. Whiiho! Sen är det fredag, vilket också är super! Åkte hem på lunchen, åt pasta med champinjonsås och en annan sås, drack en stor kopp kaffe och sedan åkte iväg till dagens sista två lektioner. Jag var riktigt effektiv på den sista, trots att vi inte hade någon lärare närvarande utan "bara" skulle skriva på vår uppsats. Braaa!

Någonting som också är grymt bra - middagen blir något helt ljuvligt. Jag gjorde precis en tzatziki (varit sugen på det lääänge nu) och vi ska grilla souvlaki till det, samt fritera potatis och ha en grekisk sallad till. Vet ni vad vi ska göra med detta? Jo! Stoppa in i tortillabröd och låtsas lite att det är souvlaki med pita. Supermums!

Det finns lite olika varianter av denna rätt, men generellt sett är det gyros (ett sorts kebab på antingen fläskkött eller kyckling) eller souvlaki (grillspett) insvept i ett bröd tillsammans med friterad potatis, tomater, skivad rödlök och tzatziki. Vissa har även annat i, men det är nog det vanligaste. Själv föredrar jag nog hemmaversionen framför den köpta, eller ja, det får vi se ikväll!

Bild från http://www.amazon.com/Souvlaki-With-Pita/dp/B0045EBPN8
Taget från : http://www.ourlife.gr/permalink/20748.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar