Followers

tisdag 26 juni 2012

Tack och lov

Jag börjar piggna till! Jag känner livet flöda tillbaka, hör fåglarna kvittra och.. eh.. känner hur mina jordgubbar börja mogna. För att se, det gör jag inget vidare idag. Vaknade i morse med en hemsk ögoninflammation, då ena ögat var nästan helt igensvullet. Efter många baddningar med ljummet vatten och en hel del suckar så tinade ögat upp och nu är det helt okej -fastän jag ser lite sne ut såklart.

Till lunch kände jag mig väldigt nyskapande. Jag stekte gröt som blivit kvar från frukosten! Jag har alltid velat testa stekt gröt, grötfantast som jag är. Men vad ska man ha på tro? Sött har jag fått lite nog av. Jag menar, jag åt ju vaniljglass till middag i förrgår. Så det blev fem millimeter-tjockt lager kaviar med rejäla kluttar grekisk yoghurt på. Otroligt gott faktiskt! Skulle haft lite rödlök också, men jag orkade inte skära upp det. Nästa gång ska jag helt testa rödlök, men även ett sötare alternativ. Sirap och blåbär kanske? Det brukar inte slå fel!

Nu när jag börjar piggna till igen lovar jag att komma med bättre inlägg till bloggen och även en hel del bilder.

Just ja. Jag har börjat skriva i ett litet häfte som heter "Matplanering sommaren 2012" där jag ska planera in min mat så att jag kommer billigt undan. Men billigt behöver inte betyda tråkigt, eller hur? Jag söker nu efter billiga och nyttiga livsmedel som man kan göra mycket roligt med. Hittills har jag kommit fram till en hel del. Några exempel ur häftet:

Billiga livsmedel:
Kål
Bönor
Gryner
Rotfrukter
Ris
Kyckling
Kikärtor
Lök

Billiga maträtter:
Kikärtsgryta
Gröt
Soppa på en spik
Rotmos m. tillbehör
Kikärtsbiffar


Några allmänna råd:
Tänk säsongsinriktat
Storkok + frys in
Extraerbjudanden
Planera i förvag
Handla sällan

Det här är riktigt kul faktiskt! Tänker även lägga in billiga och nyttiga recept i framtiden. Ja. Jag skapar nog en kategori om det.. Billig lyxmat får den heta. För lyxig mat behöver ju inte alltid vara dyr, den heller :)


Håhå. Nu ska jag gå igenom frysen och kolla vad som finns...

2 kommentarer:

  1. Det där är ju dock även väldigt mager mat. Kan vara svårt att få i sig tillräckligt då :/
    Men blodpudding med keso och lingonsylt kommer jag leva på som student!
    Andra förslag:
    Äggnudlar, fläskfile (gör gryta med grädde), broccoli... sen som sagt beror det mycket på extra erbjudanden ;)
    Tror det kommer bli super!

    SvaraRadera
  2. Jao, det är nog det. Men då får man lägga till saker så som turkisk yoghurt, smör och så vidare. Det ska nog gå ihop! Sen att man varierar med lite dyrare saker ibland för att få lite variation.

    Blodpudding hade helt klart varit ett perfekt alternativ- om jag gillade det. Nu kväljs jag av blotta lukten och tänker på vad som är i blir det ännu svårare.. Nej, det gillar jag faktiskt inte alls! Jag är ju lite halv-vegetarian och väljer helt vegetariskt framför kött.. Men ja, blodpudding är inget för mig trots att jag faktiskt har prövat flera gånger :(

    Fläskfilé, är det billigt? O_O Jag vet i alla fall att vegetariska alternativ (quorn, soja) brukar vara rätt så dyrt. Men sen finns det ju bönor/linser också som även de innehåller protein och som faktiskt är riktigt billigt.

    Äggnudlar (mitt autocorrect ville säga "äggpudlar".. jag höll inte med) har jag redan en hel del och det är ju så billigt! Perfekt att blanda ned i en wok. Dessvärre har jag lite svårt för att äta dem bara upp och ned sådär med ketchup eller så som vissa kan göra. Tycker helt enkelt att smaken blir något för pasta-mäktig :S

    Extraerbjudanden är min vän! Vi får hem en broschyr varje vecka tror jag att det är, vilket helt klart underlättar. Slipper man yra omkring som en och en annan höna väl på affären :')

    Nu blev det lite långt här. Jag ska duscha, koka mannagrynsgröt och göra mig i ordning inför frisören som jag ska till klockan tolv. Färgning är det som gäller :D

    SvaraRadera