Followers

fredag 30 mars 2012

Lättnaden är total

Det var otroligt länge sedan jag var så här lättad över skolan.
Först var det från 8.15 till 11.00 matematikprov. Fyra delar.. Första delen var ekvationssystem och grafer utan räknare, andra logaritmer och exponentialfunktioner utan räknare, tredje ekvationssystem och grafer med räknare och sista logaritmer och exponentialfunktioner med räknare. Puuuuuuuuh. Jag behövde dock inte sitta hela tiden, utan kunde i lugn och ro maka mig iväg en halvtimme innan sluttid.

Vet inte riktigt hur det gick, men jag är glad om jag skrev C (vg) i alla fall. Det var väldigt många uppgifter som krävde låååånga uträkningar och som förvirrade det hela en himla massa. På de uppgifterna går det inte bara att tillämpa en metod som man lärt sig utantill, utan det gäller att verkligen förstå den. Vilket jag inte alltid gör.. Men jag känner lite så; det spelar ingen roll egentligen! Jag är ingen sämre människa, bara för att jag kanske sänker mig i matte.

En annan stor lättnad är svenskan. För bara en halvtimme sedan gjorde jag min nationella muntliga framställning. Kan ni gissa vad det var? Temat var relationer! Jag valde relationer till mat, just för att det är ett ämne som står mig nära hjärtat och jag har hyfsat stor kunskap om det. Valde också att spela ut det hela och avslutade framförandet med att faktiskt äta någonting. Finncrisp med böcklingpastej.. mm! Nervöst var det innan, men när man väl står där rinner nervositeten av mig och fokuset ligger på publiken. Det var ändå den härligaste stunden på hela veckan när jag satte mig ned på min stol efter att ha slutfört framförandet. Andaaaas..

Det har varit lite krångel de senaste dagarna. Bland annat så blev vår resa ombokad till på onsdag (!) vilket självklart inte fungerade. Istället lyckades vi boka om den själv tills på lördag... och vi ska mellanlanda i Paris! Jag har faktiskt aldrig varit i Frankrike förut, så det blir lite spännande, fastän det bara är på flygplatsen. En mindre dag i Grekland blir det, men istället får vi förhoppningsvis spendera den dagen i Uppsala eller kanske Stockholm.

Nu i helgen ska vi fira påsk lite grand, eftersom det klassiskt svenska (mmm, sill!) inte går att få tag i där vi bor i Grekland. Snart bär det iväg till affären.. Funderar på om jag ska köpa lite påskgodis eller inte. Maten är i alla fall det viktigaste. Jag är mycket förtjust i bland annat sill, Janssons frestelse, gravad lax.... ja allt det där! Skinka med senap är inget jag tackar nej till heller! God mat är verkligen underbart. Jag var faktiskt nästan mest nervös inför svenskaframställningen att jag skulle vara hungrig. Så jag åt extra mycket till lunch, fikade på det och köpte sedan en drickyoghurt som jag drack en halvtimme innan framställningen. Tur att jag inte blev kissnödig! Haha. Hade varit jobbigt..

PS. Jag kommer att ta med mig både kameran och stativet till Grekland, så räkna med bildbomber framöver! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar