Followers

onsdag 21 mars 2012

Beslut är inte vän med mig

Så här i dagarna har jag funderat mycket på programinriktning på gymnasiet. Jag går ju det naturvetenskapliga programmet, men i och med det nya gymnasiet (Gy11) så finns det en valbarhet inför årskurs två - antingen den klassiska naturinriktningen, eller en inriktning som heter Naturvetenskap och Samhälle.

Det självklara valet var först för mig den klassiska inriktningen. Men nu börjar jag fundera och fråga mig själv vad jag egentligen vill. Vill jag verkligen läsa två fysikkurser, två biologikurser och en kemikurs till? De ämnena har ju aldrig legat m ig nära om hjärtat. Jag gillar biologi (människokroppen, whiii) men de andra känns tveksamma. Inget jag har intresse för. Då är samhälle en annan fråga! Diskussioner, debatter, politik, samhällsutveckling.. Det älskar jag. Och om jag ska bli diestist behöver jag inte behörigheten som den klassiska inriktningen ger. Jag skulle även om jag väljer Naturvetenskap och Samhälle få välja mellan antingen Fysik 2, Biologi 2 eller Kemi 2. Biologi blir det självklara valet!

Trots att det lutar åt samhällsinriktningen slår sig givetvis beslutsångesten sina vassa klor i mig. Tänk om jag ångrar mig! Tänk om jag behöver den här behörigheten, för jag i framtiden bestämmer mig för att bli.. agronom eller något. Då kommer jag sitta med arslet i brevlådan och ångra mig som tusan. Blö. Bäst vore nog ibland för mig om det inte fanns några val. Men då hade jag väl istället varit missnöjd med det..

Nej nu ska ni få lite mysiga bilder för att roa upp det hela lite :)

3 kommentarer:

  1. söt kopp! följ ditt hjärta=)

    SvaraRadera
  2. Håller med kommentorn över!
    Måste bara säga att din blogg är 3n megastor inspirationskälla. :D

    SvaraRadera
  3. Hoppas du gör det valet som du tror känns rätt. Om du är osäker så välj det säkra. Jag har alltid hatat kemi & biologi men gillat matte och fysik. Nu när jag läser B-kurserna så tycker jag att allt är mycket roligare :D Man har ju fått lite grundförståelse och då blir det lättare att tycka det är kul.
    Annars är jag politiskt aktiv och gillar samhällsfrågor också.
    Du kan ju alltid välja det ena på dina "valbara kurser", det finns ju olika inriktningar som du fritt får välja till 200p(?)

    Puss

    SvaraRadera