Followers

måndag 6 februari 2012

Frukosttips

En mycket kär vän har efterfrågat att jag ska posta några av mina bästa frukosttips. Så, då gör jag det :D
Har bara bilder på några... Men ska ta lite kort under veckan på olika frukostar jag äter, så får ni lite inspiration!



Paradisyoghurt med fräsch touch
Grekisk/turkisk yoghurt
En skvätt fil (jag använder philura, tycker det är godast)
En halv tesked vaniljpulver
Frysta blåbär
Mörk eller ljus sirap

Blanda så mycket yoghurt du vill ha med en skvätt fil, som också kan uteslutas. Jag använder fil för att få en liten lösare konsistens eftersom grekisk/turkisk yoghurt är väldigt fast. Blanda sedan i vaniljpulvret, använd mera om du tar en lite större portion och mindre om du tar en mindre portion. Jag brukar ta en dryg deciliter yoghurt och då är en halv tesked alldeles utmärkt.
   Häll över en näve frysta blåbär och ringla över mycket sirap! Omnom! Det är väldigt gott att smula ett par salta kex, tictac, saltiner eller liknande över. Mycket gott med kaffe till, om man nu gillar det.. hihi


Rostat bröd med himmelskt pålägg
En skiva bröd, gärna ljus men mörk går också bra
Marmelad eller lemoncurd
Frysta hallon eller blåbär
Smör


Rosta brödet så att det får en fin yta, helst ganska krispig. Skynda dig att bre på lite smör och marmeladen så att den brödet kallnar och strö på hallon eller blåbär eller båda och. Bären ska fortfarande var frusna! Godast om man äter den rykande varm, blir en härlig kontrast mellan det varma brödet och de kalla bären. Mums! Brukar äta detta som frukost-efterrätt...

Allmänt tips: Rosta allt mjukt bröd! Om än bara i några sekunder. Det blir så mycket godare då :) Än har jag inte hittat något mjukt bröd som inte passar att rostas...

Kaviarfavorit
En skiva bröd, gärna lite grövre
Smör
Kaviar, gärna finrökt/extrarökt

Rosta brödet så att det blir härligt brunt. Bre på smör och generöst med kaviar. Njut medan det fortfarande är varmt! Det är faktiskt väldigt gott att ersätta smöret med turkisk/grekisk yoghurt också.. Mums!



Vardagskaffe med finess
En del kaffe
En del mjölk
Mashmallows

Värm mjölken tills det börjar ryka, antingen i mikro eller på spisen. Vispa gärna  det fluffigt med en aerolatte men det går lika bra att ta det som det är. Häll mjölken över kaffet och strö på rikligt med mashmallows. Jag använder minimashmallows, då jag finner stora lite otympliga. Njut! Och ta gärna i mer mashmallows om de tar slut.

Det är allt jag kan komma på för tillfället! Uppdaterar med flera recept senare, men just nu har jag lite idébrist..






1 kommentar: