Followers

tisdag 10 januari 2012

Svårförutsett

Ehehe. Gårdagen tillbringade jag tillsammans med en burk blondering och en burk färg "Light pearl blonde" som jag ville utsätta mitt hennaröda hår för. Jag klippte tussar, testfärgade och fasades. Illorange. Knallgult. Det gick inte. Jag försökte och försökte med mina tussar, men de röda pigmenten sitter hårdare än stål.

På kvällen var mitt tålamod slut. En helblondering (2-6 nyanser ljusare beroende på tid) kändes lite väl magstarkt och jag blev övertalad att inte göra det. Istället färgade jag hela håret ljusare genom "Pearl light blonde"-färgen. Eheh. Min hårbotten är ljusblond, sen blir det clementinorange och sedan rött. Det hade kunnat varit häftigt, om det ljusa satt i topparna och inte tvärtom.. men se, så är det såklart inte. Nu sitter jag med mössa i skolan och jag ska bestämt ha den på tills jag gjort något åt saken.

Har någon ett tips mot orangefärgat, regnbågshår? D:

3 kommentarer:

  1. Kan jag ta bort henna?

    Nej, henna är en permanent färg och att bleka biter inte heller eftersom henna ligger utanpå håret och blekningen jobbar inuti hårstrået.
    Det du kan göra är att färga över den så att det blir brunt eller svart i stället. Använd då katam, bara katam för att få en svart färg eller hälften katam och hälften amla för en brun färg. Även indigo kan fungera.
    En del har även lyckats bra att få bort henna genom regelbundna behandlingar med reetha men det är för att få håret några nyanser ljusare och tar ett tag.

    Hitta det på en hemsida, http://helenashenna.se/fragor-information/faq-vanliga-fragor/
    Vet dock inte om det stämmer. :)

    SvaraRadera
  2. Det där är tyvärr problemet med henna... Sitter som berget. Du kan inte blondera bort det tror ja, blir bara gult då, ljusgult i bästa fall men då har väl håret typ gått sönder av alla starka medel. Nej, vill du tona ner det oranga/röda så får du nog färga över med sandblond,askblond, ljusbrun eller nåt liknande. En blond/brun färg som i sig är mycket grå och trist men som kanske blir bra ihop med ditt hår. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag röstar för regnbågshår!!
    Härlig hippie-stil! :) /E.

    SvaraRadera