Followers

söndag 11 december 2011

Dag 86: Saffranslycka

Min lunch blev gröt, då jag sov över frukosten.. och vilken gröt sen! Den var helt underbar men borde kanske mera klassas som efterrätt än som gröt.. lovar att den var nästan lika mäktig som god! Mmm!

Här kommer mitt recept. Rekommenderar starkt om ni har saffran hemma! Varför inte servera den i små portionsformar till efterrätt ikväll? Eller till adventsfikat? Jag ser stora möjligheter här.. :)

För en portion;
0.5 dl grahamsmjöl
1.25 dl mjölk
1 dl vatten
en halv tesked salt
en nypa saffran (ca ett halvt paket elr 0.25g)
en nypa vaniljpulver (kan uteslutas eller ersättas med två nypor vaniljsocker)
en halv tesked smör

Börja med att smälta smöret i mikron tillsammans med saffranet och vaniljpulvret och en liten skvätt mjölk eller vatten. Det här gör man endast för att få ut som mycket saffranssmak som möjligt! Låt det sedan stå och dra medan du gör i ordning resten.
Värm mjölk,vatten och salt tills det börjar koka och blanda ned saffransblandningen. Sen är det dags att vispa i grahamsmjölet. Om det känns på tok för löst (jag lovar, det tjocknar sedan) kan du ta lite mera grahamsmjöl. Låt det stå och puttra i ungefär 7-10 minuter eller till önskad konsistens är uppnådd. Rör lite kraftigt då och då, så att det inte riskeras att brännas.
Serveringsmöjligheterna är oändliga! Mjölk och russin var riktigt gott, men även fil och kanel. Lite jordgubbssylt passade utmärkt på. Även att äta som det är med lite extra socker på.. Det smakar ungefär som lussedeg, men inte riktigt lika kväljande söt. Mums säger jag bara!
Jag döper denna gröt till saffranslycka, för det var det också, om man gillar saffran :)

Trevlig advent!

Här kokas det för fullt.. mmm..

Mm! Rekommenderar en riktig julmacka till, med skinka och senap! En kopp kaffe efteråt sätter pricken över i:et..

Ser det inte gott ut? :')

Vad tror ni att jag ska göra sedan?

2 kommentarer: