Followers

torsdag 25 juni 2015

Som fisken i vattnet

Tjoho. Imorgon har jag jobbat i en vecka på SFI, vikarierar som lärare. Det är HELT UNDERBART! Jag fick en hel klass redan första dagen att ta hand om, så det var verkligen att kastas rakt in. De första lektionerna var lite skakiga, men nu har jag kommit igång; och jag älskar det.

Tänkte testa att vara lärare nu under sommaren för att veta om jag trivdes, och hallelujah, jag känner mig hemma framför en klass! Så där var min universitetsutbildning bestämd.

Lutar just nu åt att fortsätta med SFI, svenska för invandrare, då jag först och främst älskar entusiasmen och motivationen eleverna (i regel) har. Eleverna behöver lära sig språket för att kunna komma in i samhället, och den allra största majoriteten gör sitt bästa. Inget försöka dra sig ur genom att ställa dumma frågor, inte försöka sluta tidigare, inget klagomål. Inget "när är det rast"... Många vill inte ens gå på rast, utan sitter kvar och jobbar vidare! Galet.

Så ja. Det blir en härlig sommar, även om vissa av mina elever nästa vecka kommer att vara analfabeter....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar