Followers

måndag 1 september 2014

Svar på kommentar - Ätstörningsuppdatering

Anonym har kommenterat inlägget "Pharrell Williams - Happy (Glasgow is happy - in k...": 

Kan du inte göra en uppdatering om ätstörningen? Typ vikt, mat favoriter, tankar, tips osv? :D 


Svar: Visst kan jag göra det! :D

Tja. Var ska jag börja? Jag skulle inte säga att jag längre lider utav en ätstörning. All mat äter jag, även om jag såklart som de allra flesta människorna här i världen har mina favoriter och preferenser. Just nu äter jag mycket vegetarisk mat, då det under sommaren liksom blivit så för enkelhetens skull. Vegetariska enchiladas (på svarta bönor) är för tillfället den absoluta favoriten. Syster Moa är det som gör den rätten!

Hm. För mig har det blivit så självklart att inte ge efter till ätstörningen; jag vet ju vad de djävulska tankarna leder till. Det gäller liksom att koppla bort sina känslor från hjärnan ibland när man gör vissa val och det är inte alltid som jag njuter av maten. Men so be it! Om jag en måltid inte gillar den till hundra procent och känner ångest efteråt, är inte det hela världen. Jag har ungefär 120 000 måltider kvar här i livet att uppleva... Det gäller att försöka se sig själv från en annans synvinkel, koppla bort det dåliga jaget och inse vad som är bäst i längden. Ja, Tua, du behöver äta även om du inte vill. Ja, Tua, det är inget du kan komma undan. Det bara är så.

Mitt främsta tips är alltså att helt enkelt strunta i ångest och alla jobbiga tankar. Du VET vad som är bäst, handla efter det. Är inte lätt, är inte trevligt. Men det är ett nödvändigt ont, något du ska göra. Lyckas du med det tillräckligt ofta kommer det onda att lätta eftersom och det som tidigare var jobbigt är nu en bagatell. Friheten som kommer efteråt är enormt lättande. Livet är för bra för att användas på dåliga ting. Njut! Man vaknar liksom inte upp en dag och vänder på det, utan det gäller att göra det steg för steg och det tar väldigt lång tid. Men det går :)

Hm. Ska se om jag fortsätter skriva mera om det här lite senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar