Followers

lördag 30 augusti 2014

Svar på kommentar - min resa

Anonym har kommenterat inlägget "Let Glasgow Flourish": 

Hej! Ska du åka själv till Glasgow och ska du studera där? I så fall - vad ska du studera? :) 
Ska du åka tillbaka igen ifall du inte planerar att flytta dit permanent? 
Lycka till! :) 



Svar: Hej! Ja, jag ska åka ensam till Glasgow. Har dock en vän från Kina som jag lärde känna när jag var där 2007 vilken ska studera på universitetet i Glasgow och bara bor en kort promenad ifrån mig. Känns bra att känna någon där, men jag kommer ju att bo med fyra främlingar i en studentkorridor. Tur att jag inte har några problem att göra nya vänner!
Jag kommer först att studera på en språkskola, Live-Language då jag behöver göra IELTS-testet för att kunna söka in på ett universitet i Storbritannien. Två kurser kommer jag att läsa, en Advanced General English och en IELTS Exam Preparation.

När jag väl är där ska jag suga in mig atmosfären och försöka känna efter om jag kommer vilja plugga vidare där eller inte. Jag hade även tänkt besöka University of Glasgow och University of Edinburgh för att se om det är något för mig. I bästa fall även prata med några som går på de utbildningarna jag kikar på. I Skottland måste man läsa ett helt program på universiteten, oftast på fyra år. Jag står mellan att läsa lingvistik eller psykologi. Allra helst hade jag studerat modehistoria i London, men det är så himla dyrt att studera där.. Lutar just nu mera åt lingvistik då jag verkligen älskar språk och dialekter och allt däromkring!

Men ja, allting beror på om jag verkligen trivs där eller ej. Trivs jag, söker jag, vilket kommer att innebära att jag flyttar dit i minst fyra år med start höstterminen 2015.

Tack så mycket förresten! Så kul med lite kommentarer då och då :D



1 kommentar:

  1. Men skämtar du?! Jag velar också mellan att läsa psykologi eller lingvistik! Bästa områdena! :)

    SvaraRadera