Followers

söndag 24 augusti 2014

Svar på kommentar: 40-tal

Anonym har kommenterat inlägget "Hair inspiration": 

Vad är det med 40-talet som intresserar dig? :D 


Svar: Oh, en riktigt bra fråga! Det är svårt att säga riktigt varför jag är så förtjust i fyrtiotal, men jag ska ge det ett ärligt försök.

Först har vi känslan. Det ligger en känsla över fyrtiotalet - andra världskriget i full fart i början av decenniet, freden i mitten och återhämtningen i slutet. Helt klart ett decennium proppfullt med händelser och utveckling. Känslan av historisk betydelse gör fyrtiotalet spännande!

Det som kanske främst lockar mig är väl som vanligt modet och frisyrerna. Fyrtiotalet har spännande siluetter, som fram till freden präglas av korta snäva kjolar på grund av materialbrist, men sedan i slutet övergår till 50-talets mera generösa kjolar med vidd. Midjan sitter där den ska och den framhävs. Jag gillar hur axlarna markeras mera än idag och hur modet överlag är en härlig blandning av femininitet, uniformer och prydlighet vilket jag finner väldigt estetiskt tilltalande. Det blev vanligare och mera accepterat också för kvinnor att bära byxor, vilket gör att modet kan vara riktigt varierande!

Frisyrerna... well, de är grymma! Jag gillar så gott som alla fyrtiotalsfrisyrer. De är verkligen pricken över i:et. Liksom kläderna finner jag frisyrerna estetiskt tilltalande - formen, strukturen, allt. Jag gillar hur de verkligen framhäver dragen i ansiktet och hur det inte var så mycket smink på den tiden, förutom det röda läppstiftet då. Ingenting i fyrtiotalskläder är "för mycket", man kan ta ut svängarna men inte gå över gränsen. 

Sist men inte minns diggar jag musiken. Swing it!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar