Followers

torsdag 13 juni 2013

Strawberries- I love you

Det finns någonting som jag förknippar med lycka, med sommarglädje, med skratt och kletiga fingrar. Känslan att äta den första jordgubben för året, kanske till och med plockat den själv, är underbar. Det ÄR sommar! Det är ledighet och sovmorgnar.

Jordgubbar är söta. De passar till mycket - glass, vaniljsås, på tårta, i tårta, i smoothies, med grädde, doppa i socker ja variationen är oändlig. Smaken jordgubbe finns i lösviktsgodis, i tuggummin, i jordgubbsoboy. Det finns i yoghurt, juice, sylt och kräm. Man kan blanda dem i en sallad, skiva över gröten eller bara äta dem som de är.

Jag gillar att doppa mina jordgubbar i socker. Eller äta dem med vaniljsås. Men jag gillar också typ allt annat med jordgubbar! Förra året hade jag några egna plantor, men det blev inga sådana i år. Jag längtar tills priset på dem går ned, över 100 kronor kilot är att ta i lite väl mycket.

Ibland önskar jag att de fanns färska svenska jordgubbar året om. Men oftast tycker jag att det är bra som det är, väntan och längtan efter jordgubbarna sätter extra smak åt dem när man väl får dem. Det är inte bra att alltid, alltid få det man vill ha och det man längtar efter. Nej, dra ut på det! Då blir det dubbelt så gott när de väl kommer...









1 kommentar:

  1. mmmm åh jordgubbar med digestivekex och yoghurt säger jag bara <3

    SvaraRadera