Followers

lördag 27 april 2013

Bryta vanor

När man har en ätstörning är man ofta väldigt fast i olika vanor. Maten ska ätas i vissa skålar, det ska ätas i en viss tid,  det ska ätas i en viss ordning, det ska vara en viss typ av mat. Det kan vara olika starkt för olika personer, själv är jag inte jättebunden till detta även om jag föredrar vissa saker. Det är dock så att allt jag gör inte har en bindning till ätstörningen - att jag äter gröt ur en viss skål är en sån sak, då skålen jag använder är exceptionell på att hålla gröten varm i förhållande till andra skålar.

I morse bröt jag dock en vana som jag haft under många veckor nu  - jag åt annat än gröt till frukost! Istället tog jag en skål med yoghurt, kanel och socker samt ett tunnbröd med smör, skinka (massor!) och senap samt jordgubbste med mjölk i. Många (friska) brukar ju festa till det lite med frukosten på helgen - så varför inte? Det var riktigt gott! Men jag föredrar nog gröten på vardagar, då det är så mysigt med något varmt så där på morgonkvisten.

Jag känner att det kommer bli en riktigt, riktigt bra dag idag. Fastän jag har en stor hög med skoluppgifter som skall göras, ska jag ta mig igenom det - en sak i taget - och sedan även njuta lite av att det är helg. Om någon timme ska jag iväg och handla med pappa och sen blir det lunch, rester från igår (tjohooo) och sedan skolarbete. Idag känner jag levnadsglädje. Ska även fota lite, solen lyser lovande därute. Hoppas ni alla har en underbar lördag och glöm inte att njuta av livet!

Favoritgröt-skålen! Jag är dock ute efter den optimala skålen, får se om jag hittar den någongång.
Samma sorts skål, annat ändamål. Hihi

Denna är inte riktigt lika bra på att hålla värmen, trots att det är en soppskål. Här med en trattkantarellsoppa, vilken jag gjorde i somras :)

Här med mammas borsjtj, en rödbetssoppa.

Aaah, jag har förresten varit sugen på sushi nu bra länge! Mums fillibubba :)



1 kommentar:

  1. Hemskt mysig grötbild du har tagit!
    Rutiner och vanor är bra i en viss sund utsträckning. Bra initiativ Tua att du byter. Du är väldigt medveten om din sjukdom. Det är bästa vägen ut tror jag. Sen tycker jag det kan vara ganska kul att b(r)yta en vana. Det kan göra dagen lite extra speciell. T ex med en annan kopp.
    Ha en fin vårvarm helg, vännen!

    SvaraRadera