Followers

lördag 19 maj 2012

Om att sova

Jag tänker sluta med "projekt bloggerska" nu. Det är jobbigt att skriva in det i rubriken.. Haha, men jag tror att jag lyckades lite i alla fall. Min inaktivitet, som var mest i april antar jag, har blivit något mera aktiv nu! (Bra Sverige där)

Jag gillar att sova. Väldigt mycket. Det är något särskilt i att göra i ordning sig inför kvällen. Plocka ut linser, tvätta ansiktet, borsta tänderna och byta om. Sedan hoppar jag upp i min säng, stänger för utgången med en madrass och har då min egen lilla privata koja. Myskojan, kallar en kär vän den.

Min myskoja är bäst. Det är en dubbelvåningssäng, som pappa har byggt. Den sitter i ett hörn, liksom inbyggd i väggen och är gjort helt i trä. Låter det inte mysigt? Jag sover på övervåningen och lägger en madrass för, så att det blir helt mörkt därinne. I morgon ska jag nog ta ett kort på den..

Inuti har jag tre täcken. Ett som jag ligger på, ett som jag har över mig och ett som ligger bredvid mig. Den som ligger bredvid mig är min väninna (hon som också döpte Myskojan) Hannas. Hon sover hos mig lite då och då (nu var det på tok för länge sedan! Tur att vi gör om det på torsdag!) och då är det lika bra att ha hennes sängplats redo.

På vardagarna lägger jag mig runt nio. Inte senare än halv tio. Men jag somnar inte precis när jag lägger huvudet på kudden, nej, utan ofta spelar jag yatzy på mobilen. Jag inbillar mig nämligen att någon dag ska jag klå mitt rekord på 339 poäng, men än så länge har det bara varit totalt slöseri på tid.

Är klockan inte alls mycket (igår lade jag mig vid halv tio och jag kunde sova hur länge som helst) så läser jag, det också via mobilen. Jag har faktiskt försökt läsa däruppe, men då måste jag ha en ficklampa och eftersom min senaste bok ligger på 1200 sidor kan ni ju tänka er att det blir rejält obekvämt. När jag försökte, hade jag träningsvärk i armarna dagen efter..

Morgonen är inte så dum den heller. Jag älskar faktiskt morgonen- fastän jag egentligen är mera nattmänniska. På vanliga skoldagar ringer alarmet vid 06.36. Jag har som vana att inte ligga och dra mig - jag blir inte piggare av det- utan svingar mig ned från sängen så fort jag bara kan. Nu däremot, på helgen, blir det oftast andra bullar. Då kan jag ligga uppe i sängen, vaken, i dryga timmen innan jag släpar mig därifrån. Jag liksom njuter av bara tanken att ha en hel ledig dag framför mig och det är härligt att bara låta minuterna rinna iväg, bara så där. Hihi.

Nu är klockan halv nio. Jag skulle inte ha något emot att lägga mig nu, men någon hejd får det väl vara en lördagkväll till ära. Vad ska man hitta på, för att få tiden att fly? TV är uteslutet. Min bok ligger frestande ett par meter ifrån mig, men jag vill gärna spara den lite.. Äh, det blir boken ändå.

Sov så gott,
Drömmerskan

DS.Just det. Sa jag att jag drömmer väldigt livligt? Och ofta kan styra dem? Så är fallet! Ska nog börja föra drömdagbok igen, det blir nog några riktiga dramer där. PS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar