Followers

fredag 6 januari 2012

Kalorier sa du?

Jag behöver inte veta om dem, kalorierna. Det gör mig ju inte gladare att kunna en massa kaloriinnehåll på varje sak jag äter! Vad tjänar det egentligen till? Ingenting! För jag behöver ju inte räkna kalorier längre, eftersom jag inte vill gå ned i vikt.

Ändå kommer jag på mig själv med att läsa innehållsförteckningarna. Jag jämför och funderar. Vad vill Tua  ha och vad vill Ana ha? Ana vill ha det minst energirika, men vill Tua det? Det kan vara svårt ibland. Som i fallet med jordgubbssylt. Önos lågkalorisylt är faktiskt riktigt god, smakar bara som färska jordgubbar som är lite mosade. Vanlig jordgubbssylt är så otroligt sött. Det kan vara gott ibland, men jag gillar faktiskt lågkalorisylten bättre. Och man lever ju inte på sylt direkt, så det gör ingenting om jag väljer det för smakens skull, fastän det innehåller ca 1/5 av energiinnehållet hos vanlig sylt.

Jag känner faktiskt inget akut behov längre av att googla kaloriinnehåll på varje sak jag äter. Vad tjänar det till att räkna kex, när det var gott? Hjälper det mig att bli bättre, friskare, om jag multiplicerar ihop alla kex med camembert som jag ätit på dagen för att se resultatet i siffror? Svaret är helt klart nej! Jag skulle inte bryta ihop över en sådan sak, om jag får svart på vitt, det skulle jag inte, men samtidigt kan det få mig att tänka efter en extra gång innan jag tar ett till kex.

Om man tänker efter så finns det faktiskt inte kalorier. Man kan inte se en kalori, inte känna den. Det är bara ett mått, precis som meter är. En meter finns inte! Det är bara människans sätt att bedömma, mäta, ett ting. Och kalorier råkar vara ett mått för matens energiinnehåll, men säger det något om det EGENTLIGA värdet på maten? Vi säger att jag ska äta 2000 kcal om dagen. Äter jag det i bara choklad, så har jag gått miste om massvis med viktiga näringsämnen och dylikt. Det skulle troligtvis leda till döden efter tillräckligt lång tid, men då skulle jag nog ha tröttnat rejält på chokladsmaken.. Aja, i alla fall, jag ville komma fram till att kalorier, som förut har dominerat mitt liv till den grad att jag undvek mänskligt sällskap för tänk om de tvingade i mig något kaloririkt, nu har kommit att förvandlas till en meningslös siffra.

Jag bryr mig faktiskt inte. Nu ska jag äta mera av min grekiska yoghurt, 10% fetthalt istället för 0.1% lättfil och NJUTA av hur himmelskt god den är jämfört med den andra söliga lättfilen. Jag struntar blankt i att jag redan ätit kvällsfika två gånger och en himla massa camembert. För jag är minsann sugen på det, så det så, och fett är både nyttigt, bra och mättande! :)

Nu blir det bilder i knasig ordning, men ja! Efterrätten gjorde jag! :D Här är den..

Massa god frukt :)


Själva middagen var kinesiskt! Lääänge sen jag åt det. Men riktigt gott :)

Vååååfflor!

Kaviar, grekisk yoghurt och lök är oslagbart.

Men bär, marmelad och grekisk yoghurt är också mumsigt värre. Tur att det finns några våfflor kvar till frukosten i morgon!


Jag gillar den här bilden. Den är kletig, intensiv och allmänt konstig. Sen förstår jag inte vad det där konstiga på våfflan är som ser ut som en vit larv.. Det var ingen larv i alla fall.


Bara för att du ska få i dig mjölk behöver du ju inte överdriva, Tua!

1 kommentar: