Followers

måndag 11 november 2013

Fanfiction + Tom + Hermione

Jag är som de flesta av er vet ett stort Harry Potter - fan. Har varit det i bra många år också! Blev aktiv i fandomen för ungefär sex-sju år sedan, har varit på konvent och lajv. Ska faktiskt på ett lajv nu efter jul och ser fram emot det otroligt mycket - nästan mera än julen själv! Det blir bland annat en vinterbal då. Så spännande :D

I alla fall. Jag har en "ship" för mig som tyvärr är rätt ovanlig, men som ändå har ett genuint intresse bland vissa. Ship betyder att man parar ihop några av karaktärerna med varandra, någonting som är vanligt inom fanfiction. Fanfiction kan man enkelt beskriva som att man skriver egna berättelser utifrån en redan skriven boks värld/karaktärer. Jag parar ihop Tom Riddle med Hermione Granger.

Ni som har ett hum om Harry Potter vet att Tom Riddle är Voldemorts riktiga namn, det han hette innan han "blev Voldemort". Voldemort har ju också varit ung, förstår ni. Han gick på Hogwarts under 1940-talet. Men vad har då det med Hermione Granger att göra? JO, bara för att Tom gick på Hogwarts typ 50 år innan Hermione betyder det inte att de inte kan träffas! Tänk i tredje Harry Potter- boken när Hermione reser tillbaka någon timme i tiden under skoltid med hjälp av en tidvändare för att kunna gå på flera lektioner samtidigt? Man kan göra en twist på det och antingen med hjälp av en manipulerad tidvändare (i vanliga fall går de bara några timmar bakåt i tiden) eller annat objekt/besvärjelse låta Hermione åka tillbaka i tiden medvetet eller genom en olycka, och sedan låta henne träffa Tom Riddle.

Jag har läst typ alla välskrivna fanfiction som finns där man parar ihop Hermione och Tom. Även om de är på engelska slukas jag in i berättelserna så mycket att jag lätt kan sitta fem timmar i sträck och läsa. Jag gjorde det igår... Nåväl. Om ni har läst alla Harry Potter-böckerna (vilket nog krävs för att man riktigt ska förstå) så råder jag er att börja läsa fanfiction! Det finns alla möjliga twistar på Harry Potter-böckerna, vissa så bra att de överträffar originalet..

Här finns det massor av HP-fanfiction: http://www.fanfiction.net/book/Harry-Potter/

Några av mina favoriter;
Have You Ever av Lady Moonglow
Masters of Manipulation av Nerys
Tied for Last av Speechwriter
The Three Portals av violingrl07
Somewhere in Time av Serpent In Red
Shared Flame av Lady Miya

Det är bara några av de hundratals med fanfictions som jag gillar.. Min absoluta favorit är däremot Ultima Ratio av Winterblume, en otrolig berättelse på nästan 800 000 ord och med närmare 3800 recensioner. Den mängden ord motsvarar en bok på cirka 2200 sidor om man räknar med att en sida består av 350 ord.





1 kommentar:

  1. Hej! Tycker verkligen om att läsa din blogg och jag undrar om du har tips på fler bloggare som tar upp just det där med att bli frisk från sin ätstörning? Kram!

    SvaraRadera