Followers

fredag 29 november 2013

Svar på kommentar!

Anonym har kommenterat inlägget "Svar på kommentar "viktuppgång"":

Tack snälla du för svaret! <3 Det känns så skönt att höra detta av någon som faktiskt varit med om det hela. Visst försöker jag lita på sjukvården, men det känns ändå mer betryggande att höra vad andra med ÄS-problematik varit med om. Jag har en fråga till faktiskt... skulle du kunna skriva lite om det här med mensen? Hur har det varit för dig? Har din kommit tillbaka? Min har varit borta i ett år ungefär nu.

Älskar din blogg! Du är så GRYM och INSPIRERANDE! Tack, fortsätt köra ditt race! Kramar

Svar:  Jag förstår vad du menar! Det var sällan som jag kände att jag kunde lita på sjukvården - men ofta har de haft rätt ändå. Det tog bara lite tid att inse det. 

Min mens var först borta i ungefär 7 månader (under 2011) och  kom sedan tillbaka när mitt bmi blev runt 18. Den försvann igen, var borta i 10 månader och kom tillbaka nu förra månaden. Då också när mitt bmi klev över 18. Men jag har förstått att det är väldigt individuellt och att det kan ta mycket längre tid att få tillbaka sin mens. 

Mensen försvinner när man har för lite fett på kroppen och är kroppens försvar för att man inte ska kunna få barn - graviditet vid en undervikt är farligt för barnet! Man behöver som kvinna en fettreserv. Sen så prioriterar kroppen liksom inte mensen, utan har full koll på att ha andra "viktigare" organ igång. Typ hjärnan.

Desto snabbare du lyckas gå upp i vikt, desto snabbare kommer du få tillbaka mensen och desto mera kommer din kropp att tacka dig! Stå på dig och satsa som fasen, även om det känns jobbigt! Kram! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar