Followers

söndag 1 september 2013

Höstmode

I och med att vi trillar in i en ny årstid förändras också modet. Det går ju inte att gå klädd i lätta sommarkläder när hösten kommer med sina mörka kvällar, kyliga morgnar och friska vindar.
Rent modemässigt ser jag hösten som betydligt mera intressant än sommaren. Det känns lättare att uttrycka sig i kläder, sommarens värme och aktiviteter står liksom i vägen för modet.

Rent färgmässigt föredrar jag hösten och vintern. Allt blir liksom mörkare i dessa tider och det passar min garderob perfekt. Svart, mörkblått, mörkgrönt, vinrött och mörka nyanser av grått. Särskilt vinrött verkar vara populärt denna höst.

För att få en liten överblick över trender och nya kläder brukar jag faktiskt kolla in H&Ms hemsida. De har inte så tokiga kläder och framför allt; inte så tokiga priser! De kan också ge en utmärkt fingervisning om vad som kommer synas i andra klädbutikers kollektion och ofta är de tidigt ute med nya trender. Även andra sidor så som KappAhl, Lindex och Vero Moda ger fina överblickar, ofta under kategorier så som "inspiration" och "senast inkommet".

Denna höst tänker jag fokusera på kjolar. Jag kommer ofta in i olika kläd-perioder och kör stenhårt på vissa saker ett tag (förra hösten var det mycket flanell för min del) men nu är det kjolar med hög midja som räcker till knäna (eller över) och härliga, tjocka strumpbyxor som gäller. En blus eller skjorta under kjolen passar perfekt.

Hösten ger också utrymme för flera lager. En fin stickad kofta kan vara mysigt att dra på sig i höstrusket, eller en härlig ullkappa när det blir riktigt kyligt. Jag har faktiskt två ullkappor som jag varierar bland - en kortare grå och en längre svart. Sjalar i olika färger är värmande att ha runt halsen, själv har jag ett stort förråd sjalar i olika färger och storlekar som jag delar med min mamma.

Jag i kjol, blus och strumpbyxor. Blusen är i ett ljust jeansmaterial. Utan halmhatt blir det däremot nu när hösten nalkas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar