Followers

lördag 17 augusti 2013

Tårta?

Den 25e september fyller jag 18 år. När man fyller år brukar man ha tårta. Eller ja, oftast i alla fall. Jag har inte haft det på några år nu. Tårta är helt enkelt ingen favorit för mig, då har jag hellre glassbuffé som jag hade förra året. Glass vet ni nog att jag älskar ;) Men samtidigt, det ena behöver inte utesluta det andra - jag fyller år på en onsdag, så kanske att jag kan ha tårta då och sedan äta glass ändå. Det är ju trots allt väldigt roligt att göra tårtor!

Men någon vanlig sylt-grädde-sockerkaka-tårta kommer det inte att bli. Sitter och filar på lite olika kombinationer just nu..

Mandelgrädde-hallonsylt-vaniljmousse
Citronkräm-banan-vaniljmousse
Vitchokladmousse-kokoskräm-hallon
Lemoncurdgrädde-jordgubbssylt-banan
Skumbananmousse-kolakräm-mörkchokladganache

Vaniljmousse-kolamousse
Bananmousse-kolamousse
Hallonsylt-vaniljkräm
Jordgubbskräm-chokladmousse
Citronkräm-bananmousse
Blåbärsmousse-vaniljkräm
Dumlemousse-vaniljkräm

Tårtbotten tänker jag naturligtvis göra själv. Lutar åt att göra en mandelbotten faktiskt.. kanske att jag gör två mindre tårtor, ett säkert kort och ett experiment. Vi lär ju inte bli så många, så två stora vore väl att ta i.

Vad tycker ni gör en god tårta? Låter någon av mina smakkombinationer extra lockande? :D

Själv vill jag ha mycket fyllning! Fyllningen gör tårtan så att säga.

I fokus: Tårta jag gjort på marängbotten, citronkräm, skivad banan och grädde.. Bak en "vanlig" tårta med sockerkaka, vaniljkräm, jordgubbssylt och grädde.

1 kommentar:

  1. Jag ska också göra en tårta nu i veckan :). Har bakat sockerkaksbottnar även om jag egentligen inte heller är överförtjust i tårta. Brukar oftast tycka att något mer chokladaktigt är godare men kände för att göra något mer "klassiskt" då jag tror att det går hem mer hos gästerna. Jag har tänkt att göra lemoncurd och fylla tårtan med lemoncurdgrädde och sockermosade hallon. Sedan dekorera med grädde och eventuellt jordgubbar om vi får tag i några. Kanske rostade mandelspån runt om sidorna.

    Av dina förslag tror jag vitchoklad/kokos/hallon, blåbär/vanilj, dumle/vanilj kan bli gott med mandelbottnar! Tycker själv inte banan är någon höjdare i just tårtor, kan lätt ta över andra smaker.

    Håller med om att det ska vara mycket fyllning. Tårtor som är torra är av den värsta sorten. Lycka till!

    SvaraRadera