Followers

onsdag 7 augusti 2013

Svar på kommentar "Ätstörningen?"

Ebba har kommenterat inlägget "Uppdatering + svar på kommentarer"

Hur mår du riktigt nu? med tanke på ätstörningen alltså :)

Svar:
Det var en mycket bra fråga. Faktiskt, väldigt aktuell.. Tråkigt nog, har det gått utför på senaste tiden. Jag skrev om det förut en del, under februari, mars, april.. ja ni vet. Jag har behövt gå upp i vikt. Det gick trögt. Jag gick upp lite grand, men inte tillräckligt. Nu under sommaren har jag gått ned ytterligare.
Jag klarar av en del. Jag kan äta på restaurang (med viss tveksamhet och typ specialbeställningar), jag kan äta glass, godis, popcorn ja allt sånt "farligt" ni vet, men det är ändå inte bra. Mina matportioner, de måste vara för små, men jag ser inte det riktigt. Jag lät undervikten ta över, hjärnan fungerar annorlunda i svält och det är kvar. Men det är extremt svårt att bryta detta på bara "vanlig" mat. Då hade jag behövt äta väldigt mycket mera, något jag inte känner att jag skulle klara av. 
När vi kommer hem från Grekland kommer mamma att ringa BUP. Eller ja, jag vet inte om det blir BUP, jag fyller ju 18 om någon månad, men något sådant i alla fall. Förhoppningsvis blir det en snabb utredning och jag får näringsdrycker. Jag hoppas att det kan rycka upp mig från den värsta undervikten och att i och med jag närmar mig ett sunt BMI, att tankarna blir lättare och att jag kan gå upp de sista kilona på vanlig mat. 

Det är lite internet-brist här i Grekland. Men om en vecka kommer jag hem till huset i Sverige igen och kan då prata mera om detta. Tack för att du frågade, jag har dragit mig lite (fegat) för att berätta hur det verkligen är här på bloggen.

Ps. Jag har inte kunnat väga mig på två veckor, alltså har jag ingen aning hur det gått med vikten här i Grekland, men antagligen är det inte bra.. :/

1 kommentar:

  1. Menar du verkligen allvar när du säger att du vill gå upp i vikt? Känns som att du innerst inne vill ha kvar ätstörningen eftersom du trots allt klamrar dig fast vid den. Är man verkligen i svält bara för att man underäter med några hundra kalorier per dag? Vet att kroppen sägs behöva ca 2000 kcal om dagen men såå mycket extra man är det inte för att komma upp i de siffrorna.. Tänk en måltid i taget och lägg till bara något extra. Förstår inte heller hur du kan äta "näringsfattig" mat så ofta, dvs glass och godis och liknande. Om du därtill underäter borde din kropp ha brist på både det ena och det andra. Du kanske borde tänka på vad du vill ge den vad den behöver istället för att bara tänka att du måste upp, upp i vikt och att det skulle lösa problemen? Det är trots allt ditt tänk som måste förändras och jag undrar om det är att du enligt bmi skalan räknas som underviktig som är främsta anledningen till ditt nuvarande tänk som du tycks skylla på.

    Börjar bli lite trött på att du ena stunden beskriver mat och dina måltider som det bästa du vet, "glass", "kolasås", "gräddsås", "massor", "åhhåh" när du i andra stund tycks anstränga dig såå mycket för att ens orka peta i dig maten, utan att lyckas. Vakna, prova att träna eller vad som helst. Väck endorfinerna till liv och få en insikt i vad din kropp kan ge tillbaka om du behandlar den med värdighet. Och kom inte att skyll på att du inte kan träna för att du är underviktig, en ytterst liten försiktig ansträngning kan räcka :). Det tror jag knappast skadar.

    SvaraRadera